Friday 27 January 2012

KEHIDUPAN DI HOSTEL

Hari tu aku baca kat paper..ruangan surat pembaca tu kalau tak silap aku.Ker,kat majalah? Ntah,tak ingat.Ala,sumber tak penting.Yang penting isi yg nak dibahaskan...er..bahas?
Penulis tu komplen,pasal keadaan kat asrama sekolah especially kat Sekolah Berasrama Penuh.Katanya...daif.Tak macam zaman dia sekolah dulu-dulu...lebih kurang 20 tahun dulu.Maybe skang,anak dia plak yg masuk SBP tu kut.
Kalau diikutkan,aku setuju dengan apa yg dia tulis.Sebabnya...bukti depan mata.
Hari tu,aku balik kampung.Mak aku ajak pergi hantar adik bongsu aku kat Maktab.Okeh,best gak melawat asrama.Dah lama tak tgk keadaan kat hostel ni.Boleh mengimbau kenangan zaman-zaman duk hostel dulu.Huhuhu.....
Sebaik aku jejak masuk kat dorm,perasaan aku bercampur aduk.Terkejut dan sedih.
Terkejut sangat bila tgk keadaan dorm yg daif giler.Aku mcm tak percaya...tak padan dgn imej prestij Maktab nih.Macammana budak-budak ni boleh tinggal dgn persekitaran yg bagi aku lagi teruk dari rumah kongsi.Dari muka pintu,aku dah tak sedap hati tgk almari kasut yg tunggang langgang.Kasut bersepah sepah,selipar apatah lagi.Bau stokin dah buat aku mual.
Sepanjang aku melangkah nak pergi ke katil adik aku,terbeliak beliak mata aku tgk keadaan dorm.Disebabkan ada lagi penghuni yg belum balik,ada lagilah tilam yg tak disarung cadar.Sedih dan mual aku tgk tilam yg sgt uzur,hitam berkerak,berlumut,berlubang pun ada.
Katil besi pon dah berkarat.Meja study pun daif,simen berlumut,almari cam nak runtuh,langsir jgn citerlah...ntah baper tahun tak tukar tak tahulah.
Sedih...aku sedih...
Aku tak tahulah keadaan kat sekolah lain mcmmana kan.Tak adillah nak kata sumer sekolah berasrama mcm ni.Maybe ada yg well mantained.Tapi yg ni,sedih sungguh aku.Sepanjang2 aku kat dorm,aku membebel..."Mcmmana kau study dik,mcm rumah kongsi,"
Adik aku sengih ajer.Dah biasa katanya.Lagipun ni bangunan lama katanya.
Aku wonder,pihak sekolah langsung tak amik tahu pasal hostel bebudak ni ker apa? Tak ambik berat langsung ke pasal tahap kebersihan tempat bebudak ni tidur,study.Itu tempat tidur,toiletnya camna agaknya.Tak sampai ati aku nak gi jengah.
Ini bukan masalah bangunan tu lama tak lama.Takkanlah takder peruntukan langsung utk tukar perabot yg daif tuh.Ini tempat bebudak nak timba ilmu,nak belajar,nak jadi org berguna kelak,bakal pemimpin..tapi belajar dlm persekitaran yg menyesakkan,kotor dan daif.
Bukan nak suruh sumbat perabot IKEA pun kat dlm tu,tapi agak-agaklah.At least tukarlah tilam tu.Aku agak,umur tilam tu sebaya aku gamaknya.Letak cadar lima nam ploh lapis pon blm tentu bau hapak dia boleh cover.Kesian aku tgk bebudak tuh.Memanglah lama-lama biasalah,tak effect kat study pun,tapi nak ke kita,bebudak ni bawak budaya pengotor tu ke dunia luar kelak.Otak bijak,tapi bilik tidur...MasyaAllah...cam rumah sampah.Nak ke kita?
Aku pernah pergi ke rumah salah sorg jiran aku kat kampung.Dia ni org susah,rumah kecik ajer.Tapi aku kagum...rumah dia bersih.Kain baju elok tersusun rapi atas rak kecik.Walaupun nampak daif tapi selesa.Get my point? Dahlah tempat dah daif,berselerak plak tu.Camne nak study?
Bagi aku,tak guna kau push bebudak tu belajar lebih had.Cuti sekolah pon takleh balik ada kelas tambahan.Siang malam tak henti-henti disuruh belajar.Yerlah,kalau prestasi bebudak ni merudum,pihak sekolah yg malu.Belajar belajar belajar,aspek kehidupan lain tolak tepi.
Aku taklah blame pihak sekolah membabi buta.Mungkin ada masalah diorg sendiri.Tapi kalau boleh,dengarlah suara pelajar sekali sekala.Mak bapak ni bukan nak expect tinggi sgt,tapi bila dia hantar anak masuk sekolah asrama penuh,mestilah dia harap anak dia belajar ngan selesa,bukan belajar teruk2 mcm nak mati..
Zaman aku sekolah dulu,hostel aku cantik,selesa,mewah ( utk taraf asrama lah)...makan sedap.Sbb tu aku suka dan sayang sgt hostel aku.Jadi aku sedih bila adik aku duk hostel yg mcm ni.Aku bukan tokok tambah,aku tgk sendiri.Dan penulis tu pun bangkitkan benda yg sama.
Aku harap nanti,ada pihak berkenaan yg prihatin.Pelajar2 tu sumer adalah masa depan kita.Kita kene didik mereka bukan saja utk menghafal fakta pelajaran semata-mata,tapi cara utk berdisiplin,pembersih,sihat dan sentiasa inginkan suasana yg selesa.
Huhuhu...sian adik aku.Nasib baik ko dah abih sekolah....

No comments:

Post a Comment