Friday 18 November 2011

Tragedi buang bayi

Hari ni ada lagi berita org buang bayi..
Semalam pun ada..
Duamalam,tigamalam,patmalam lepas pun ada..
Isu ni dah byk kali diperkatakan,dibahas,dibincang..
Sampai pening kepala menteri..
Kadang2 aku hairan..
Senang sgt ke diorg ni beranak main buang buang ni?
Kalo tinggalkan kat depan surau,dpn umah org,masih boleh ampun lg.Yerlah,diorg xnk ada org lain tahu yg diorg lahirkan anak luar nikah tp masih ada perikemanusiaan lg la bila tinggalkan dgn harapan ada org lain jumpa dan bela budak tu.
Yang aku pelik ni yg main buang buang cam sampah.
Tu budak tu woiiii..manusia,ada nyawa,boleh nangis,boleh gerak.
Bukan anak patung..
Tak boleh nak cakap lantaklahhh...bukan masalah aku...x boleh...sgt tak sensitif...
Aku ada anak...bukan nak doa..(mintak simpang..Ya Allah, jauhi anak-anakku dari gejala negatif ini) tapi perkara ini boleh terjadi kat sapa-sapa pun.Nak salahkan parents 100% pun x adil.Kengkadang tu bukannya x dibagi didikan agama, control mcm hape dah...tapi tulah...nafsu mmg x kenal sesaper.
Sebenarnya dlm kes gadis termengandung ni, sokongan parents tu penting.Bukan maksud aku mak bapak yg suruh "Wehhh...pegilah berzina, dah ngandung karang jgn lupa blk umah" Bukan tu maksud aku...
Oklah, aku citer...wah mcm penglipurlara asyik nak citer jer.Yer true story...sbb true story lah aku berani luahkan pendapat.
Ada sorang budak pompuan kat kg aku,boleh tahanlah lawa.Aku mmg kenal sangat sangatlah dia..mmg selalu bertandang ke umah pun.Satu hari,sepupu aku citer yg dia dah pregnant.Sepupu aku tahu mende tu sbb arwah makcik akulah yg jadi org tengah utk sampaikan berita tu kat parents budak pompuan tu.Masa tu budak pompuan (ala panjanglah nak sebut budak pompuan,kasi nama sket...A lah,cam artis gitewww) ni form 5 x silap aku.
Walaupun mak dia pengsan terima berita tu tapi aku salute dorg sbb x buang si A ni dr keluarga.Memula, diorg jaga si A sampai bersalin.Dah selamat bersalin, dorg carik jantan yg bertanggungjawab buntingkan anak dorg ni.Jantan ni mulanya xnak ngaku tu baby dia walaupon muka baby tu sebijik mcm muka dia,xyah susah2 buat DNA test pun.At last nikah jugaklah tapi dr hari pertama dorg nikah..x pernah duk sebumbung.Lepas beberapa bulan, diorg bercerai.Si A pi KL cari keje nak sara anak dan baby tu mak dia bela.Dah besar dah pun budak tu...elok jer jadinya.Tak lama lepas tu si A kahwin lagi...pastu aku x tau lah apa citer lagi.Happily ever after ke apa ker...
Tapi, sekurang-kurangnya kat sini...yerlah...yg salah tetap salah...tapi tindakan parents yg sanggup lagi terima anak dan cucu tu mengekang satu lagi tragedi iaitu buang bayi.Si A dapat mulakan hidup baru n nasib baby dia terbela.
Okeyla...satu point saja cukup...nak banyak-banyak gi tanya Dr Fadzillah Kamsah...sekian time kasih

No comments:

Post a Comment