Tuesday 15 November 2011

Report Card Vs Duit


Ada sorang member FB mengeluh.Dia ni cikgu. Aku petik sket kata-kata dia ,"pening pala tgok ramai tul parents dtg amik duit bantuan khas rm100....klu amik report kad x mcm ni plak....."
Ha hah...jgn duk kata kawan aku tu nak bantai mak bapak yg tak sabar-sabar nak amik duit tu.Sapa yg taknak duit free weh.Zuhud giler la org tu.Ataupun org itu ialah org kaya yg duit not RM100 tu dia buat lap hingus jer.
Point dia bila time amik report card anak-anak..berapa ramai parents yg muncul?
Memanglah duit tu penting,tapi report card anak-anak tak pentingkah?
Okeylah,think positif, katakanlah parents tu bukan org senang,kalau kata dia cuti mau gak terbang duit gaji ( in case yg bergaji hari la...contohnyer lahh),tapi kalo amik duit,cover lah duit gaji utk hari tu.
Tapi...dalam setahun, baper kali jer pun kene amik report card...kan? kan?
Okeylah...think positif lagi...kita pun kadang-kadang tak faham, setiap org ada masalah dia sendiri.Kita x salahkan sumer parents yg tak amik report card tu.Ada yg memang betul-betul bermasalah.
Tapi seperti yg dikomen dlm status kawan aku tu (oleh kawan-kawannya yg juga cikgu)..hari ni PM umum bantuan khas tu,esoknya bertalu-talu parents call sekolah tanya bila boleh dtg amik duit tu.
Tapi,time amik report card...buat derkkk jer masing-masing.Bila anak pandai, itu genetik.Bila anak tak pandai,cikgu yg tak pandai mengajar.Bila anak baik,sebab kita pandai didik,kalau anak nakal,cikgu yg tak pandai kawal.Bila cikgu denda, cikgu kene tumbuk,bila cikgu buat tak endah,kata cikgu pilih kasih.Pendek kata, semuanya salah cikgu.
Ayat atas tu bukan aku yg cakap.Aku bukan cikgu,aku surirumah ajer...yg tu mmg luahan hati para guru.Yerlah,ramai kut sedara mara,kwn-kwn dan jiran tetangga aku cikgu cikgi nih.
Kasihanilah org-org yg mendidik anak-anak kita ni..kalau aku, cakap terus terang, x mampu aku nak jadi cikgu sbb aku bengis dan panas baran.Kang terbang anak org kuar tingkap kalo aku jd cikgu.Sbb tu aku kagum ngan cikgu-cikgu ni.Bagi aku, diorg penyabar.Cikgu-cikgu aku dulu sumernya penyabar.
Berbalik pada duit nih..tak salah kalo aku ckp kebanyakan kita kalau bab duit ni tindakan akan jadi cepat dan diluar norma kebiasaan kita.Naper aku cakap camtu...ni fakta.
Masa zaman Pak Lah dulu, dia pernah bagi rebat utk setiap kenderaan yg memperbaharui cukai jalan.Remember? Masa tu aku keje bank dan mmg biasalah kalo customer dtg renew road tax ngan kitorg.Kalo hari biasa, nak dapat satu kes pun payah.
Tapi, bila kuar jer berita pasal rebat tu..tu diaaaa...berpusu pusu dtg renew road tax.Takper lagi, siap ada yg call kitorg tanya prosedur nak tuntut rebat tu...lagi haru...sampai dah xleh beza JPJ ngan bank lagi dah..
Ada sorg customer ni lagilah...ni kuar dr mulut dia sendiri...Dia ada satu keta lama,keta tu dia bagi mak bapak / adik beradik pakai.Sbb kete tu pakai kat kampung jer,bertahun dia tak renew road tax.Bila ada rebat ni, gigih dtg bank nak bayar duit road tax ni.Bila dah lama keta takde cukai jalan,sepatutnya keta tu kene antar PUSPAKOM..gigih lagi tanya ada cara senang tak takyah antar kete gi wat inspection.Aku mampu tepuk dahi sendiri jer...tepuk dahi dia kang kene saman plak.Yang dia tahu, dia nak duit tu ajer...
Entahlah, nak ulas panjang lebar pun tak layak lah aku kut.Tapi, berbalik pada persoalan di atas, kita bukan nak salahkan sesiapa kalau dah mmg kita mata duitan.Cuba cakap kat aku,kalo org hulur duit RM10 ngan selai daun sirih,mana kita nak capai dulu.Jgn nak cakap amik daun sirih...sbb aku pun xkan pandang daun tu.
Tapi,report card anak pun penting gak.Sekurang-kurangnya amik tahu lah gred anak tu.Kalo dia bagus Alhamdulillah, kalau dia tak bagus,kita ikhtiar...(peringatan utk sendiri gak ni)
Okeylah, bulan depan nak amik report card Amani.Kalo dia x pandai jugak...aku bababbb bontot dia kuat kuat...kuikuikuikui....


Ni rupe aku kalo jd Cikgu....(gambar mtk kat pakcik google)


Ni student aku yg stresssssss


No comments:

Post a Comment