Tuesday 19 June 2012

PERCUTIAN KE PULAU PINANG UNTUK NTAH YG KE BAPER KALI DAA

Assalamualaikum
Selamat bersiaran dari Pulau Pinang,pulau mutiara.Laporan cuaca hari ni...jerebu hapa pun tak nampak..sob sob....
Last week,lakiku bagitau dia ada meeting kat Penang and tanya aku nak ikut tak.Giler tak mau? Orang ajak jenjalan opkos lah nak kan? Tapi siang hari katanya sila lah memeruk kat hotel sebab dia kije.Tak kesahlah,janji jalan-jalan.
Maka aku pun start lah cari hotel kat Penang ni dan memandangkan bawak anak-anak yg suker sangat ngan pasir,aku pun cari lah area Batu Feringghi.Mulanya laki aku suh book kat Hard Rock Hotel,tak kesahlah katanya company bayar and the best part,no limit.Sebagai isteri yg taat,ku searchlah rate Hard Rock.Mak Aiiii,room paling murah pun dah RM500++ satu malam.Mahal giler babi,babi pun takde mahal cenggitu.Walhal ni bukan peak season.Ke,aku yg tak reti cari? Aku report kat lakiku.
Yerlah,walaupun company kata no limit,agak-agaklah kut.Bukan darjat CEO nak duk bilik mahal mcm bedil ( Ni ayat mak aku ni..sampaikan satu hari abah aku tanya,awak pernah beli ke bedil tu,mana tahu mahal?) Laki aku suh cari lain...sama gak.Yang murah sikit pun kat Bayview dan kitorg penah stay situ dulu so baik cari lain utk variasi.Cari Holiday Inn,aku call no kat website,sekali ko dia pakai international agent,menggelupur Mak Jemah nak speaking London siap ngan slang-slang ala Anzalna gitteww.Ntah mamat tu paham ke idak dengar Englishku yg tunggang langgang.Lantak ko lah..hahahaahha.Tapi Beach Wing plak takde bilik kosong.Ngadap bukit bukau banyak lah.Heh,buat hapa...org nak bergaya ala-ala kat Hawaii,suh ngadap bukit laks.Cancel.
Putus asa...makan nasik dulu lah.Bilang sama lakiku aku dah penat.Suh dia cari sendiri,koser aku derr.Sekali dia cakap,try Flamingo Hotel.Okeylah...bukak website,nampak okey lah jugak.Rate murah sket,dekat RM300 satu malam tapi kat area Tanjung Bungah lah.Okeylah tuh,janji ada pasir pantai.Alang-alang,aku search gak Hydro Hotel,fully booked.Weh,sapa yg datang ramai-ramai ke Penang ni sampai abih satu hotel korang duduk? Malas nak cari lagi,terus book.
Sampai kat Penang,aku dah penat,lost sampaikan betul betul lost..boleh plak nak menghala ke Feringghi termasuk ke jalan nak gi Jelutong...grrrrrr....sian lakiku.Pusing pusing nak kuar.Perut lapar plak tuh,so singgah makan kat satu kedai makan,Aman Cafe.Masa kitorg sampai,aman sungguh takde orang.Laju jer serve kitorang,makanan pun boleh tahan lah,sedap gak kecuali sotong goreng tepung.Sedeyyy..sotong dahlah besar kuman jer,berselaput ngan dakwat sotong,mcm tak dibersihkan.Tepung jer tebal.Aku kalau bersihkan sotong,habis kulit-kulitnya aku siat.Tapi yg lain okeylah.Tak lama pastu,eh,tetiba ramai plak.Muka bawak rezeki kitorang nih,ahakssss...
Sampai hotel kul 9pm,aku tgk bersepah org Arab kat lobby.Padanlah hotel penuh...ada sekali,masa aku nak check in,si tecik Rafhanah sibuk nak berkeliaran kat lobby,ada sorg awek Arab yg pakai burqa usap kepala dia.Mencicit dia lari sambil jerit " Abu!!!!!! ( Ibu)"
Masuk bilik hotel,agak hangin sebab masa book aku request SeaView,dapat bilik, Bangunan-lain-view.Tapi esok ajerlah komplen,dah penat tahap gaban dah nih.
Memula,masuk ajer,terasa aircond,tapi lepas aku mandi,rasa makin panas.Sampai berpeluh peluh.Aku syak aircond rosak.Suh lakiku call hotel,tetiba aku terperasan ada satu butang tepi katil...tertulis " AC" sudah ter off.Heh,takde keje org lain...si Rafhanah lah ni sebab tadi memang keje dia petik suis kat situ satu satu.Jadahnya suis aircond kat situ..sangat senanglah anak kecik nak main.Laki aku kene lah call diorg balik cakap dah okey.
So far,hotel ni pun okeylah.Sesuai lah ngan rate kan?? Hahahahaa.Redho kan aku,solehah sungguh.Receptionist okey and paling okey dia punya bellboy,lari-lari tolong amikkan troli.Peramah giler plak tu.
Okeylah...esok-esok aku meraban lagi,aku nak gi breakfast nih.Lapar nak mampus dah nih.


No comments:

Post a Comment