Monday 11 June 2012

Belanjawan

Cuti sekolah dah tamat..
Maka tamat lah jugak percutian haku,hahahaha..
Masuklah "opis" balik,sementelah anak anak dh start sekolah..
Selain jadi tukang kemas,tukang masak,supir,aku jugak adalah "akauntan"..hehehehe.
Since balik dr kampung,aku settlekan keje umah jer,takde masa lagi nak settlekan akaun.Kul 12 tadi,bila dh settlekan si tecik tu tido,aku terus bukak lappy dan start buat bank recon dan akaun perbelanjaan.Bunyik cam gempak,belanja rumahtangga pun nak reconcile bagai.Tapi,kena buat jugak.Memang dari memula kahwin lagi,aku memang rekod perbelanjaan family,jadi aku tau,mana pegi duit kami dan senang jugak untuk kitorg plan apa apa.Udah aku pun mmg budak akaun,hahahaha,beli barang dapur pun aku rekod bagai.
Tapi ada byk gunanya.Laki aku merangkap prime minister tahu keluar duit jer.Pastu,bila duit dia kering,dia tuduh aku seleweng dana,kecik ati tau.hahahaha,gurau jer bang,jgn mare haaa.So,aku akan rekodkan semua bil bil yg dibayar dan belanja lain.Pastu,tunjuk kat PM sebagai bukti aku ni menteri kewangan yg jujur,hihihi.
Tapi,Alhamdulillah,dengan cara ni,pepandailah kami nak rancang financial kami especially lepas aku berenti keja.So,kitorg kena bg priority bende2 yg penting dulu,dapat cari jln utk cut cost,rancang budget bila shopping dan paling penting,savings.
Nantilah aku bebel pasal belanjawan.Dah kul 2 pagi dah.Mahu kroih kroih.Kang esok terlajak plak,suka lah anak anak aku dpt ponteng sekolah.
ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ

2 comments:

  1. hahah.. aku financial controller,
    tgk dulu bajet brape, aku manage.. hahah
    asben jung kuo duit aje..

    selamat kembali ke alam persekolahan blake sume. maka bermulala episod berpeluh dipg ari.. ;-p

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehehe,perang pagi pagi.Bising bangor mulut ibu deme ni,hahaha.hok kecik pun sibuk sekali bangun,mandi,bekpes cam dia nok gi sekoloh gok.dakpe ah,praktis.hehehe

      Delete