Wednesday 13 June 2012

NAPER AKU TAKLEH JADI CIKGU

Tengah hari tadi,Amani mintak aku ajarkan dia buat homework.Ah sudah...aku kata dalam hati.Bukan sebab tak tahu nak ajar,tapi...errr...nih nak citer pasal apa aku takleh jadi cikgu.
Baru ajar dua tiga baris..darah pahlawan aku dah start mendidih.Tambah plak dengan suhu panas skang ni,dah menggelegak jadinya.Sampai rasa nak meletup-letup badan aku menahan nafsu amarah.Darah pahlawan ni,kut disalurkan ke jalan yg benar,dapat gak mati syahid,ini tidak.Sabar..sabar...Amani tu baru jer 6 tahun pun,tadika jer plak tuh,naper nak emo emo sangat kan? Sampai terketap-ketap lah gigi aku menahan kesabaran dari menjerit,sikit jam lagi harus black out,aku plak yg pitam kang.
Tapi,itulah kelemahan aku...sangat tidak penyabar untuk mengajar budak budak.Agaknya kalau aku jadi cikgu,ntah baper ramai budak aku lontar kuar tingkap jap lagi,heehehehe.Tak pasal-pasal anak org masuk hospital,aku plak masuk court,kene saman.Muahhahaha.
Aku pernah ajar adik bongsu aku subjek Matematik..bab bundar membundar.Sampai skang,bab tu memang dia takkan lupa sampai bila bila.Punyalah garang tahap neraka.
Walaupun cara aku berjaya buat adik aku expert bab tu,tapi...baik toksah mengajar langsung.Trauma plak kang.Itu ajerlah satu bab aku ajar,pastu haram sampai sudah dia tak mintak tolong aku lagi.Kesian ko kan dik....
Aku kenalah jugak kawal sikap tak sabar aku nih.Takat nih,Alhamdulillah lagi lah,anak-anak aku takder lah sampai tahap berbirat badan,cuma suara high pitch ala-ala Ning tu masih belum boleh kikis lagi.Aku tgh gigih berusaha ni.Lagipun,anak-anak tgh membesar ni,sumer yg kita buat dia akan copy nanti.
Ada kawan aku suggest,since aku duk umah jer,baik jadi cikgu tuisyen.Ishh,tak bley tak bley...udahlah aku tak tahu teknik mengajar,sawan plak budak tu nanti...hehehehehe.
Apa-apapun,aku memang tabik dengan cikgu cikgi nih.Bagi aku,diorg ni sgt penyabar.Mengeluh sikit sikit adatlah..bukan robot,ye dak.Tabik cikgu!!!

No comments:

Post a Comment