Saturday 19 May 2012

RAFHANAH

Hari ni nak citer pasal si tecik...Rafhanah...
Yerlah,kakak ngan abang dah ada citer kat dlm blog,adik nak jugakkk...
Ha,pengalaman pregnantkan Rafhanah sama ajer ngan yang lain.Tapi percubaan nak dapatkan dia ni agak bersungguh sungguh.Hahahahahha.4 bulan jugaklah try baru lekat.Keciwa tau bila 3 bulan pertama percubaan asik fail ajer...hukhukhuk.Alhamdulillah,masuk bulan ke 4,period dah lambat,so aku dah tahu impian nak dapat baby baru bakal tercapai.
Tapi, dia ni agak "The Boss" sket compare ngan kakak n abang dia.Masuk bulan ke lapan,dia still duk songsang lagi sampaikan Doktor aku cakap,maybe dia kena buat urutan ECV.Tapi,si tecik ni pandai,sampai masa check up yg Doktor suppose buat ECV,elok plak dia pusing kedudukan....hehehehe.Maybe dia takmo Doktor kacau dia kut.
Sebelum ni,aku bersalin induce.Bila Doktor tgk baby dah ok,tak tunggu aku sakit pun,dia pecahkan ketuban dan tadaaaa....aku pun beranak.Tapi,si kecik ni mmg tunjuk.."I'm da boss"..tiap-tiap kali pegi weekly check up time dah masuk 9 bulan,dia diam tak turun-turun.Bila tgk mcm tu,takkan Doktor nak induce plak,so dia suh balik ajerlah.Braxton Hicks punya kontraksi jgn citerlah,kejung perut di buatnya.
Doktor kendian bagi tarikh 20/10/10 utk next check up.Uih,cantik tuh tarikhnya,hari Rabu.Hari Ahad sebelumnya,dalam keadaan sarat tak hengat,aku still gagah lagi meredah shopping complex.Dasar sungguh..Tapi aku dah rasa agak kurang selesa bila perut aku rasa sengkak semacam jer.Ishh,dah "turun" kut baby nih.Rasa penat pun agak luar biasa.
Malamnya,tido cam biasa.Tetiba,aku terjaga bila rasa mcm lencun semacam jer.Sah...ketuban dah pecah.Hari Isnin,18/10/2010 pukul 2 pagi.Hari Isnin jugak dia pilih,hehehehehe.Memang kakak n abang dia pun lahir hari Isnin,so dia tanak sengsorang lahir hari Rabu.Apalagi,kejut laki aku,terkocoh kocoh cari beg nak gi spital.Mujurlah masa tu adik ipar aku ada kat umah dan kebetulan plak dia cuti hari Isnin tu,jadi aku tinggalkan anak-anak kat dia.
Sampai kat DEMC,aku rilek ajer jalan naik sendiri ke tingkat 2 pi labour room.Malas lah haih nak suruh org sorong bagai.Bukannya baby nak kuar tang tang tu jugak.Masa aku sampai,elok aku sorg jer masuk labour room and macam biasalah,nurse bagi ubat buang air besar then suruh tidur sampailah masa kontraksi.
Pukul 6 pagi,sakit perut tu dah makin kerap.Nurse kejap-kejap datang check,dia cakap blm masa lagi.Tapi aku punya kaki dah seram sejuk.
Dekat-dekat pukul 7,nurse datang dan cakap kat aku yg Doktor Fairuz tak dapat nak handle labour kali ni so dia tanya adakah aku okey kalau Dr Zamri yg handle." Akak ok tak kalau Doktor lelaki?"tanya dia.Aku kalau boleh memanglah nak Dr Fairuz,tapi dengan sakit yg mcm ni,mana aku kira lagi der!!! Yang penting baby selamat lahir.
Lepas tu nurse tu datang cucuk tgn aku masuk ubat.Utk rangsang kontraksi katanya.Tak lama lepas tu Dr Zamri pun datang,perkenalkan diri dan siap-siapkan aku utk bersalin.
Kata orang,bila dah lepas kelahiran pertama,yg kedua apatah lagi yg ketiga,akan jadi senang.Tapi aku terbalik.Makin ramai,makin sakit dan makin susah.Tak penah-penah aku memekak kat dlm labour room,boleh high pitch cam Ning Baizura plak.Beza sangat masa lahirkan Amani dulu,nurse siap kagum ngan "ketenangan" aku.Rilek dan diam jer teran.Yang ni plak,ngan sakitnya agak luar biasa,nasib baik Doktor dah ikat kaki aku siap-siap,kalau tak mahu ada Doktor makan penerajang aku.Hehehehehe...sorry ler doktor yer.
Alhamdulillah,walaupun camtu,prosesnya tak lama.Doktor tu memang pro beb.Tepat kul 8.05 pagi,Rafhanah selamat lahir kat dunia ni.Fuh,lega yang amat.Terus hilang rasa sakit tuh..serta merta bila terpandang si comel nih.Doktor letak kejap atas perut sementara dia potong tali pusat.Memula dia diam ajer,tapi bila nurse amik dia nak bersihkan,tu dia..."The Boss" dah tonjolkan bakat vokal dia..hahahahahha



Tembam tak saya???



Rupa dia masa nih bila tengok,aku terus teringat kat arwah nenek aku.Memang ada iras-iras arwah moyang dia.Jauh betul DNA dia berjalan especially tang hidung.Sama,sebijik...hehehehehe.
Rafhanah pun sama macam Amani,memang tak banyak kerenah dan ragam.Cuma lepas seminggu,dia kena demam kuning yg agak teruk sampai admitted.Anak-anak aku sumernya mesti kena jaundis tapi Rafhanah paling teruk.Yang paling sedih,masa aku kat wad temankan dia,aku dapat berita makcik ( kakak mak aku) meninggal dunia.Sedih sangat sebab arwah pergi agak mengejut dan aku plak kat hospital,tak dapat nak jenguk jenazah.Al-Fatihah buat arwah Ngah yg sgt aku sayangi...
Hampir 3 minggu gak aku berulang ke klinik check darah dia.Doktor cakap maybe ni jaundis yg disebabkan susu ibu,tapi tetap gak aku kena bagi susu badan.Alhamdulillah,walaupun bacaannya lambat turun,tapi takde lah asyik naik jer.
Rafhanah ni agak manja sket tapi tak meragam.Cuma dia nak aku kat depan mata dia ajer.Sama mcm Hakim jugak.Dan dia paling kuat makan..hehehehehe...sampai tembam.Maybe jugak sebab mak mentua aku yg mengasuh dia selama 6 bulan,tu pasal lah tembam.Sepatutnya,aku nak mintak jiran aku yg mengasuh Hakim jaga dia,tapi jiran aku dah tak larat sebab selalu sakit sakit.Hantar ke nursery sebulan,tiap-tiap hari melalak sampai serak suara.Susu pun tak mahu.Last,terpaksalah mintak tolong mak mentua.Asalnya nak suh jaga sekejap ajer...last last sampai 6 bulan.Elok ajer dia ngan nenek dia,tak melalak pun,minum pun banyak sampai stok susu badan aku tak cukup.
Akhirnya,setelah discuss ngan husband,aku amik keputusan berenti keje.Bukan apa,aku tanak menyusahkan org tua.Alhamdulillah,Allah permudahkan segala urusan...dan yg baiknya,lepas aku berenti keje,aku akhirnya dapat bagi dia exclusive breastfeed.Susu botol dia reject terus...hehehehehe
Skang,si manja ni dah besar...cepat sgt masa berlalu.Dah pandai cakap dah sikit sikit.Keletah dan senyum tawa dia penawar duka kami.Semoga manja ibu ni membesar dengan sihat dan semoga menjadi anak solehah yer....



kat Giant pun pakai seksi...

Muka serius bila makciknya ikatkan rambut

Pakai tudung..hihihihi

Ngan kakak...nak gi mengaji


To Rafhanah...I love U soooooo much!!!!


No comments:

Post a Comment