Sunday 4 March 2012

SUDUT MARI BERCERITA

Masa muda remaja ( muda?? la ni muda lagi hapa?),maksud aku,zaman sekolah...aku suka menulis.Tulis cerpen la..beli satu buku nota,karang cerita.Siap,buku aku pun diterbitkan...kawan-kawan hostel pun baca.Kehkehkeheh...rasa sasterawan gila dah masa tuh.
Ayat masa tuh of coz lah bukan macam penulisan aku skang ( tgk,eja sekarang pun jadi skang)...ayat pun jiwang-jiwang sampai geng-geng asrama pun ingat aku ni jiwang ( Leily...in case mung bace,mung rasa aku jiwang ker? ) hahahahaa..
Sebabnya masa tu aku banyak baca novel Khadijah Hashim,Azizi Hj Abdullah dan beberapa org novelis lain lagi.Diorg punya bahasa..perghh,bagi aku sangat mengasyikkan.Bila baca,aku rasa diri aku dalam cerita tuh.Dan aku suka bila diorg menggambarkan keindahan alam dan suasana kampung...fuhh.Jadi,gaya penulisan aku byk terpengaruh ngan gaya bahasa diorg yg mendayu dayu.
Aritu,aku kemas-kemas barang aku,aku terjumpa ngan "cerita" karangan aku tuh.Bila baca balik...bluwekkk...muntah hijau.Hahahahahaha.Kelakarnya.Dengan jalan cerita merapu,ayat jiweng jiweng,maksud aku,ayat yg tak digunakan org dlm percakapan sehari-hari.Tapi,itulah "khazanah" aku.Siapa aku nak dibandingkan dengan penulis hebat seperti mereka? Novel diorg tak luput dek masa.Baca lah banyak kali,merentas seribu zaman,karya mereka tetap segar dan unik.Masih membuai perasaan.
Tapi,aku tak ralat.Bagi aku,itulah harta karun aku paling bernilai.Tapi sumpah,takkan aku bagi org lain baca...biar aku simpan.Kalau dunia tak kiamat lagi,dalam 100 tahun,org zaman 2113 jumpa aku punya buku,musti diorg ingat org gua mana yg simpan transkrip kuno nih..kehkehkeh...eh,mana tau..tak salah kalau aku nak berangan buku aku masuk muzium.Cita-cita kene tinggi walaupun dah lama masuk kubur.
Aku tak rasa aku berbakat..tidak.Aku cuma suka bercerita dan aku tak kisah cerita aku tuh menarik atau bosan.Aku cuma gemar bercerita..hatta kat diri sendiri.Even masa aku basuh pinggan pun aku bermonolog dengan diri sendiri.Kononnya cerita itu mcm cerita karangan aku lar...ngeri bunyinya tapi aku bukan bercakap sorg-sorg cuma bercerita.Tak paham takper...senang citer,aku bukannlah gila.Hihihihihi..
Dunia penulisan tu dah lama aku tinggalkan,sampai masa aku bercerita melalui blog pulak.Tapi ini bukan karya tapi lebih kepada luahan perasaan,protes,berkongsi cerita dan ini sgt menyeronokkan sebenarnya.
Jadi,aku akan terus bercerita sampai korg pulak yg muntah hijau...kakakakakakakah.
Mana adil aku sorg ajer yg muntah hijau.Aku ingat lepas ni tukar kaler lah...warna warni best sket kut...

No comments:

Post a Comment