Wednesday 21 March 2012

Janganlah lari...kalau nak lari sangat,masuk marathon....

Uh,bersawangnya blog aku nih...mana plak bulu ayam nih? Kasi cuci sket...
Mari merepek kembali...heh heh heh....
Disebabkan kegemaran dan kepakaran membebel aku,moh membebel lagi tentang gejala-gejala sosial di Malaysia ini.
Keratan depan akhbar Kosmo hari ni,kes budak lari dari rumah.Kat bawah elok dia tulis "Kes lari dari rumah sudah jadi lumrah di Malaysia"
Fuh,heading yg buat hati perut aku seriau tetiba.Dgn menjadi mak kepada anak2 yg bakal jadi remaja tak lama lagi,dah tentu2 trend ni bukan sesuatu yg seronok didengar.Masa aku kecik kecik main masak masak,la ni dorg main lari lari,generasi anak aku sok? Nauzubillah....
Ikut statistik PDRM plak,kebanyakan kes adalah kerana cinta....lagi seriau.Yg lain-lain tu termasuklah tekanan,masalah keluarga,pengaruh kawan dan jugak mental.
Kalau disebabkan tekanan dan masalah keluarga,yg tu aku faham lah.Dah,kalau dah serabut sangat kat umah,balik jer kena pelempang,balik jer kena penerajang,mau sewel kan.
Tapi kalau sebab cinta ataupun kecik ati mak pilih kasih....errr...mau cakap apa ya? Bukan nak membebel sgt dan bajet diri sendiri bagus.Aku pun bekas remaja ( ayat apakah ini? ) jugak,aku faham apa perasaannya memberontak.Bukan tak pernah kena marah,rasa tersisih.Ini bukanlah nak menyalahkan anak remaja ini,tapi sekadar berkongsi pandangan,mudah mudahan kita dapat rasa apa yg mak bapak kita rasa bila kita hilang dari pandangan mata diorg.
Bila kena marah masa remaja dulu,bukan takde rasa nak bungkus kain baju nak lari,tapi disebabkan aku nih takleh hidup tanpa lauk singgang mak aku,makanya aku batalkan niat tu,ekekekeke.Mcm Kamal Affendi ulaskan,selalunya remaja ni amik keputusan untuk lari masa rasa marah tu meluap-luap.Bila dah sejuk,dah terlambat,sbb masa tu maybe dah sampai ke Lombok.Jadi,amiklah nasihat aku nih,bila rasa marah jer,amik tali,jgn jerut leher plak,mati kang naya ajer.Ikat tangan adik-adik ya,kat tingkap ker,kat pintu ker sampailah marah tu reda.Takpun,gi amik air semayang,lagi afdal.Lagi bagus,korg kunci diri kat dlm jamban,memerutlah sampai ilang marah.Yg ni aku penah try,berkesan.Selain menyelamatkan diri sendiri dr lari rumah,sistem penghadaman juga bertambah mantap.
Kadang-kadang,sebagai remaja,kita selalu lupa jasa mak ayah bila kita marah.Aku tak nafikan ini,tapi duduk dan fikirkan.Kita takkan membesar jadi remaja kalau mak ayah tak sayang kita.Penah dengar statement ni " Kecik kecik tanak mampus,dah besar nyusahkan org"...eh,ni bukan aku yg kata.Ini ungkapan yg byk dipakai kat dlm filem dulu dulu.Jadi,bersyukurlah kita sebab kita tak end up kat tong sampah ataupun longkang.Kita mungkin tak tau,mak bapak kita kadang-kadang tak suka tunjuk dia sayang kita.Dia mungkin rotan kita,tapi malam-malam masa kita tidur,airmata dia bergenang sambil usap-usap bekas merah kena rotan tu.Dia mungkin bebel kat kita tapi dlm hati dia,sentiasa tak tenang risaukan kita.
Masa aku kecik,aku dan adik lelaki aku ligat ya ampun.Adik aku no 3 tu baik,buat hal dia ajer.Jadi,kitorg berdua selalu kena rotan.Tapi aku selalu rasa tersisih sebab, adik no 2 tu lelaki,dia manja sgt ngan mak aku,yg no 3 jarang buat hal,selalunya kalau dia mengamuk sebab aku penyek dia,yg no 4 plak belum lahir masa tu...hahahaha.Jadi,aku rasa mak aku pilih kasih..rasa nak lari ajer..kononnya lah.Sampailah ada satu malam tu,kitorg adik beradik tidur bergelimpangan kat ruang tamu.Tetiba aku rasa ada org cium pipi aku.Aku terjaga tapi takdelah bersilat sbb dlm samar-samar tu aku tau yg cium pipi aku ialah mak aku!!.Sepanjang malam aku berendam airmata kegembiraan.Terus tak jadi nak lari,hehehehehe.
Bila dah remaja,mak aku dh tak rotan.Dia bebel ajer sekali sekala.Jadi bila kena bebel,marahlah kejap,pastu tak lama lepas tu bley makan nasi berdua plak.Takder hal,sebab aku akan kenang peristiwa pipi kena cium curi curi masa tido.Ekeekekekeke...
Jadi adik-adik,kalau nak lari pun tolonglah fikirkan mak ayah kita.Bila anak hilang,tumpah airmata mereka,hilang selera makan mereka kenangkan anak.Entahkan sihat,entahkan makan,entahkan tidur.Tambah-tambah plak skang ni,byk kes jenayah terjadi.Contohnya ada budak remaja kena culik sampai ke Siam nun..nasib baik terselamat.Lagi serabut kepala mak ayah memikirkan nasib anak-anak nanti.
Lagipun,kesian lah kat polis.Banyak keja lagi diorg kena buat.Kes-kes jenayah makin bertambah,makin mengerikan lak tuh.Korg main lari-lari,mana tahu ada kes lain yg sepatutnya urgent diorg sampai tak ter handle nak cari korg punya pasal.Belum lagi kes yg sengaja culik diri sendiri,walhal sebenarnya lari dari rumah.Kesian kat polis...kalau aku jadi PM,aku tambah gaji diorg,jadi undilah saya...erkkk??
Kalau sebab cinta plak,pikirkan lah.Kita mungkin rasa dialah nyawa kita,takde si dia gelaplah dunia.Aku faham..aku pernah gak rasa putus cinta,pernah gak rasa cinta dihalang.Memang meroyan mulanya,tapi lepas tu,slow-slow bangkit kembali.Jumpa plak org lain,kawen....best kan? Tapi,mak ayah,itulah satu satunya dalam dunia.Takde galang ganti.Mak bapak angkat? Ader ker org nak amik kita yg dh tua bangka ni jd anak angkat.Ada tu adalah,tapi tak sama rasanya.Ingatkan plak pada anak yatim piatu.Kita bertuah bukan?
Jadi adik-adik yg dikasihi....ikutlah seperti tips-tips di atas.InsyaAllah berkesan.Tak mo lari lari kay? ( gedik tul ayat aku nih)...bukan best lari ni,kan penat? Sayangilah mak ayah anda...
Sekian pesanan khidmat masyarakat dari akak yg jelita...Assalamualaikum.

No comments:

Post a Comment