Thursday 27 October 2011

Evolusi Tabiat Membacaku

Aku suka membaca...hatta masuk jamban pun aku bawak buku...tapi bukan buku ilmiah la...santai2 dlm toilet haruslah bawak komik...
Bahan bacaan aku tidak terhad...buku,majalah,komik,suratkhabar,yg ringan,yg berat,yg serius,yg santai...sumer aku baca.Kat toilet kalo aku x sempat amik bahan bacaan, aku akan baca kandungan bahan kat botol pencuci tandas...hahahahahhaa....
Hatta buku teks sejarah tingkatan empat aku baca setiap ayat tanpa tertinggal..dan aku budak science stream yg dapat sijil terbaik Sejarah Tingkatan Lima...tapi buku sains aku malas pulak baca...sengal betul...baca buku biologi,setiap lima minit aku pengsan..abih camno?
Masa aku budak kecik, mak aku banyak belikan buku buku moral,misalnya jgn membazir, mematuhi undang2 jalan raya dan sebagainya.Kemudian dah start sekolah, buku Sejarah Rasul2...wah...wah....bagus...tapi paling banyak aku baca majalah Gila-Gila dan Ujang sampaikan mak aku naik gila dan dia bakar sumer majalah2 tuh.Aku ingat lagi sedihnya hati macamkan mak aku bakar surat chenta plaks...aku lari membawa diri ke pantai...mandi laut...hehehehehhe
Dah muda remaja, aku beralih pada novel plak...masa zaman aku, novelnya serius2 sekali...tapi makcik aku hadiahkan satu set novel remaja yg sangattttt best.Aku baca sampai lunyai...sampailah satu hari sepupu aku dgn suka hati dia amik buku2 tu...pinjam katanya tapi sampai skang x pulang balik.Sampai skang bila tgk muka dia aku rasa nak bunuh jer..
Tapi dalam lemari umah aku masih byk buku novel lagi.Salah satunyer koleksi makcik aku..novel mat salleh diterjemah dlm bahasa melayu.Besttt sgt tapi aku x ingat tajuk.
Sampai satu ketika, dah abih sumer novel remaja, aku mula beralih pada novel Khadijah Hashim.Buku Badai Semalam tuh berkali-kali dah aku khatam rasanya...pastu tiap kali baca...nangis....ntah hape hape...sedih woooo tang laki Mazni tu meninggal dan dia membawa diri..hukhukhuk...aku jugak baca karya Azizi Hj Abdullah , Seorang Tua Di Kaki Gunung.Cerita yang sgt menyentuh perasaan sampaikan bila aku balik kg jer aku bayangkan akulah cucu Anjang Aki tuh dan Atuk akulah Anjang Aki itu...menjiwai watak sunggguh...
Antologi cerpennya jugak aku baca...apa yg best pada karya dorg ni ialah kisah yg dipaparkan adalah realiti kehidupan.Walaupun rekaan tapi ia berkisar pada kehidupan sehari hari kita.Jadi bila baca kita dapat rasakan kita ada kat dalam cerita tuh.
Orang lain biasanya start ngan bahan bacaan ringan beralih pada bahan bacaan berat.Aku plak makin tua makin kartun..dr novel Khadijah Hashim,pelan pelan aku beralih pada novel Ahadiat Akashah...novel dia fofular...best citernya.Walaupun org kritik novel dia, xde jiwa lah apalah...apa aku kisah...dah citer dia best walaupun banyak sgt imaginasinya tapi xperlah, koman2 pon boleh berkhayal ke alam lain jap.Abih tu napa org putih duk layan citer "Alice in Wonderland"?
Pahtu aku boleh layan siri Enid Blyton (betul ke aku eja ni?) Siri Sekolah di Tg Asikin ngan Seri Melur plak...hehehehehe...pahtu aku beralih pada bahan bacaan yg lagi ilmiah...
Komik Shin Chan dan Doraemon.....hahahahahahaha
Aku kan, satu hal  la pada yg mengutuk aku baca Shin Chan n Doraemon.Siap ada org dtg umah tgk collection aku siap sound ,"Apa la baca komik mcm ni,kalau aku xderlah nak baca mende tak berfaedah,"
Amboi mulut mintak penampar sungguh.Apsal la yg ko sakit ati sgt aku nak baca mende alah tu.Aku ada mintak duit ko ker aku nak beli? Tau tak aku menabung semata-mata nak beli collection tu sumer.Lagi satu meh sini aku nak bgtau apa pekdahnya komik2 tu sumer.Shin Chan n Doraemon ni karya org Jepun...bila ko baca ko boleh kenal dan tau serba sedikit budaya org Jepun tahu tak...takderlah ko jakun sgt,paham??

Nilah dia kesayangan aku...

Dulu aku pon berperangai mcm ni bila tgk org tonton citer Korea, tapi aku cpt sedar yg aku negatif x bertempat.Sekurang2nya dr citer2 Korea tu kita boleh belajar budaya dia, boleh "melancong" ke negara dia dan paling best boleh belajar bahasa dia sikit sikit.Abih tu yg ko ari2 duk ngadap citer omputih kat TV, ada pekdah??? Ada gak kan?? Tapi kena pikir dr sudut positif lah...jgn asik nak negatif jer.Mcm aku baca Shin Chan, mmglah agak x senonoh budak tuh tp came on la, aku baca masa umur aku dah 20 tahun dan xkan aku xleh pikir mana baik mana buruk.Takkanlah aku nak tiru perangai Shin Chan plak...adoiiiyyyaiiii...aku baca untuk aku gelak sampai pecah perut lepas stress tahu....
Lepas tu minat aku beralih plak pada autobiografi dan novel based on true story.Bermula ngan novel " A promise to Nadia", aku start layan "Natrah" tulisan Datin Fatinni.Aku kenal kisah Natrah ni seawal umur aku 8-9 tahun rasanya sbb satu mlm tu (aku tido depan TV)aku terjaga, bapak aku tgh layan dokumentari "My Name is Nadra,not Bertha" (ingat lagi tajuknya)....meleleh ayaq mata layan kisah Natrah ni...bacalah buku tu...sangat berguna.
Aku juga sgt suka novel horror karya RL Stine...hak ni adik aku lah yg pengaruh aku ni..best gak layan citer bunuh2 nih.Harry Potter jgn citerlah, cuma part2 hujung tu aku dah ketinggalan keretapi dah....


Dan aku sgt kagum ngan novelis...aku rasa dorg sgt genius sbb x kiralah ko khayal ker,ko tulis based on true story ke, tapi cara dorg olah citer sgt menakjubkan.Mavelles.....
Pasal suratkhabar, aku layan Harian Metro walaupun org selalu kutuk yg Metro tu merepeklah hapalah.Okey, sila baca paper menggunakan akal...dah baca, digestlah yg mana logik yg mana tidak.Agak2 mcm merepek anggaplah berita tu hiburan semata.Layan serius sgt watpe? Nape aku pilih Metro? Sbbnya, content dia paling sikit pasal politik...jujurnya aku rimas baca pasal politik sbb lebih banyak hentam org dan puji diri sendiri.
Kalo aku nak baca politik aku prefer baca autobiografi mcm kisah Hitler,Mustafa Kamal Attartuk etc..Mcm tu jugak ngan Mastika n Infinity....org yg ckp majalah ni merepek kebanyakannya tak baca pon majalah tuh tapi layan citer internet siap forward email lagi.Kalo nak tahu, banyak jugak citer2 misteri kat internet ada dlm majalah ni, cuma dorg kembangkan lagi faktanya dgn dapatkan ulasan pakar.Jadi, bahan bacaan tu kan ke dari sumber yg sama?
Aku tak kata yg aku banyak pengetahuan dgn membaca sbb memori aku mcm si Dory,ikan pelupa dlm citer Finding Nemo.Aku cuma suka membaca..membaca mcm terapi bagi aku.Sbb tu aku tak kisah baca label
kandungan bahan dlm botol syampoo ke apa ker.Aku pun jarang berdebat dgn org lain pasal apa yg aku baca.Kalau aku tahu fakta aku just cakap, org nak terima ke tak xder masalah bg aku.Nak berhujah? Oh tidak....
Org tanya gak, buku agama x baca? Aku xkan cakap...takut riak plak...hehehehehehhe....
Evolusi bacaan majalah aku mengikut usia...dr majalah Bambino,Ujang,Gila-Gila,Remaja akhirnya ke majalah Wanita,Harmoni,Pa n Ma...etc...dah tua aku dah....
Sayangnya, aku x terapkan budaya tu kat anak2.Aku sedar yg aku byk bg dorg tgk TV.Maybe sbb aku sibuk ngan keje rumah plus si kecik tu xnak bg aku wat keje lain selain melekat ngan dia buat aku kurang bg tumpuan pada anak2 utk membaca sama-sama like what my mom did.Aku mula kenal buku hanya ngan gambar n pelan2 belajar baca.Minat tu dtg apabila dipupuk bila mak aku duk sama-sama bacakan buku citer,bawak kitorg pegi pameran buku kat stadium.Jadi mulai skang aku tanamkan tekad, anak2 seawal bayi pon kene diasuh suka membaca...mcm Damia,my niece.Adik aku lebih prefer bg dia buku sejak bayi dr biar dia tgk TV.So, aku bertekad, aku mesti buat camtu gak.InsyaAllah...
Membaca jambatan ilmu...sekian tazkirah saya yg sgt ilmiah ini....kuikuikui....

No comments:

Post a Comment