Sunday 10 March 2013

PUNGGAH DAN KEMAS

Datang balik dah penyakit malas update blog..hehehehee.Ala,takpe la kan...bukan dosa.
Macam biasa,kebizian melanda..rosak bahasa dikerjakan aku..teruk..teruk..teruk..

Sepanjang dua minggu lepas,aku sibuk menggeledah wardrobe bilik aku dan anak-anak.Dah berkurun rasanya tak memunggah lemari untuk memilih mana-mana baju yg still nak dipakai dengan nak dibuang.Sekali,bila start operasi,5-6 plastik sampah baju bajan yg hendak dibuang.Nak sedekah kat org..tak sampai hati weh..tak layak nak disedekahkan.Aku ni jenis org yg sayang sgt nak buang baju lama sebenarnya..hehehehe.Aku sgt menghargai barang lama...( untunglah laki aku,nanti dia kerepot,aku tetap cinta dia,muahahahahhaha).Sebelum ni,kalau aku kemas lemari,aku mesti simpan balik baju-baju tu walaupun taknak pakai lagi sebab sayang..ntah hapa-hapa lah aku nih.Kali ni,nekad...pejam mata,campak masuk dlm plastik,ikat,lupakan segala mcm sentimental value kat baju2 tu sumer.Sebab tu aku jarang beli baju...sebab nanti tak tau nak letak kat mana.Udah lemari penuh ngan junk,ye dak?

Dah masuk plastik sampah..rasa tak sampai hati nak buang kat tempat pembuangan sampah pulak.Jadi,dalam tempoh seminggu,bermaustatinlah plastik2 tu sumer kat dalam keta aku sementara aku cari pusat recycle.Maklumlah,tak semua pusat recycle terima fabrik sebagai bahan recycle.Setahu aku,kat Shah Alam ni,kat seksyen 17 kut,tapi aku tak hafal jalan ke sana.Kang sesat plak,sampai Ipoh camne? Dah nak kena melancong plak...heh,alasan.

Dulu aku pernah tanya kat pusat recycle Tesco Shah Alam,budak tu kata diorg terima,tapi tiapkali aku pergi,manjang takde org jaga.Nak main tinggal kang,takut diorg memang dah tutup jer tempat tuh.Aku bukan kisah nak jual ke apa,just tanaklah main buang merata ajer.Aku kan warganegara yg bertanggungjawab,kehkehekehekehekeh....

Jenuh aku bertanya kat pusat2 recycle berdekatan,sumer tanak terima.Aku dah cakap pun,aku bukan nak jual,cuma nak make sure baju-bajan tu tak masuk kat tempat pembuangan sampah...tak sanggup rasanya membayangkan baju aku ditanam ngan sampah sarap yg lain...hahahahahhaa.Gile punya sentimental...tapi tetaplah takde.
 
Last,aku dah putus asa,makanya satu hari,aku nak buat trial and error lah.Biasanya,kalau kitorg letak any junk kat depan rumah,akan ada org datang kutip.Jgn letak kat dalam tong sampah,nanti lori sampah MBSA angkut.Biasanya,lemari buruk,tilam buruk etc,kalau letak depan rumah seberang jalan tuh,nanti tau-tau jer dah takde.So,aku trylah letak sebungkus kat situ.

Eh...tau-tau,tak sampai setengah hari,dah takde.Ceh,buat penat jer aku ke hulu ke hilir membawak plastik2 tu sumer.Kalau ku tahu,takyah penat-penat cari tempat recycle.Jadi,semua aku humban kat situ.Settle....
 
Aku tak tahulah ke mana akan perginya baju-baju tu sumer.Tapi,biasanya yg mengambik tu org2 yg mengutip barang2 recycle jugak.Kalau letak botol ke,plastik ke,kotak ke..dia akan ambik dan jual.Jadi,harap-harapnya dia akan hantar ke tempat recycle lah.
 
Dah,lega dah tengok wardrobe aku dan anak-anak.Bilik Amani dah settle aku ubah susunatur sebab nak masukkan meja tulis dia.Byk barang2 kat bilik aku dan dia,mana yg jarang pakai aku susun elok2 dlm kotak,labelkan dan buh atas almari.

Banyak lagi nak kena settle sebelum aku beranak nih.Laki aku dah decide tanak beli almari lagi utk letak barang2 baby baru sbb dah takde ruang,jadi,pandai-pandailah aku susun balik mana brg yg sedia ada.Yang tak pakai,buang...yg nak pakai lagi tapi jarang diguna,masuk kotak elok-elok.Sampaikan tokey kedai buku tempat aku mintak kotak2 tu sumer tanya aku,nak pindah ke? Hehehehehe...
 
Hai lah rumah...aku rasa sepanjang tahun aku mengemas pun,tak pernah nak habis-habis rasanya.Rasanya,jarang aku beli barang baru...tapi sentiasa takde ruang.Ker....terbeli tak sengaja????
Oppppsss...i did it again...hehehehehehe






No comments:

Post a Comment