Tuesday 12 March 2013

A FAMOSA RESORT,MELAKA

Assalamualaikum...

Hari ni nak buat entry basi lagi...hehehehe.Entry gi jenjalan yg telah berlaku hujung tahun lepas yakni masa cuti sekolah December 2012.

Hari tu kan aku duk berjalan dari Temerloh membawa ke Terengganu dan akhirnya ke Melaka.Jadi catatan perjalanan ke Melaka barulah nak ditepek hari ni.Sebab bukan gempak mana pun,takat ke A Famosa Melaka ajer,hehehehehe.

Biasalah,dah namanya mengikut orang gi kerja,manalah nak jenjalan sangat melainkan kat area A Famosa tu ajer.Itupun tak banyak gambar aku dapat snap sebab...er...mcm2 sebab,antaranya terlupa bwk kamera...

Kami stay kat Resort Hotel ajer,maklumlah family kecik jer kan.A Famosa ni kan banyak pilihan untuk menginap.Kalau bawak ramai org boleh sewa Condotel,Villa atau Villa Suites.Kalau villa ni setahu aku agak best jugaklah sebab ada private swimming pool.

Tapi kat Resort Hotel takde pool yer...agak-agak nak mandi sila ke Water Park.Kalau disediakan pool,sapa plak nak mandi kat WaterPark,ye dak?

Memula,gambar bilik dulu lah..

Bilik agak klasik

Nasib ada bath tub..tak dapek mandi kolam,berendam kat dlm ni pon jadi la..

Tak tau naper suka snap gambar kat tempat buat air ni..berangan nak buat satu kat rumah....eh?

Bilik..sangat biasa biasa...bagi aku agak..er..apa nak cakap ek...pendek kata,bilik lama lah.Nak kata usang,cam melampau plak.Siap pakej lantai kayunya terkopak lagi.Ntahlah,tak buat mantainance kut.Perabot lama..sofa pun aku buat sidai tuala ajer.Tak berapa nak lalu nak lepak.Tapi,takdelah azab sangat...kira so-so ajerlah.

View dari bilik sgt menyedihkan sebab kat belakang bangunan tu ada construction site.Nak kata terbengkalai,dengar ker ketung ketang ketung ketang...sapa yg untung dapat bilik menghadap padang golf,memang bertuah lah...huhuhuhuhuhu.....

Hari pertama,laki aku balik kerja lewat,maka takdelah agenda jalan-jalan melainkan pergi makan malam ajelah.Aku ajelah bawak anak-anak jalan sekitar area hotel petang-petang untuk ilangkan bosan.



Ni snap dari balkoni hotel.Taman utk lepak petang2 sambil minum.Cantik taman ni..saya suka saya suka ( ayat MeiMei..Upin Ipin)

Minum petang..santai ngan anak-anak.

Belikan aiskrim...bukan main gumbira masing-masing...

Dah makan aiskrim,terus sugar high...huhuhuhhu.Tgk gaya posing pun dah tau

Gi breakfast pun sendiri jer.First day jer laki aku teman..tu pun dia makan cepat2 sebab nak kejar gi kerja.Tinggallah daku dan anak-anak.Udahlah jauh kena menapak.Cafe kat Club House.Nasib baik ada susur pejalan kaki yg dorg tampal gambar2 safari dan waterpark,jadi anak-anak tak terasa letihlah berjalan sebab leka tgk binatang dan gelungsur air.

Disebabkan rate weekdays lagi murah dari weekend,makanya breakfast pun ikut darjat jugaklah.Ingatkan bulih melantak kat Golfer Terrace,rupanya kat cafe kecik sebelah..huhuhuhu.Makanan pun...well,what do u expect...rasa sgt dianaktirikan..huh.Last day jer ( sbb kitorg check out Sabtu ) barulah dapat naik darjat sket makan kat Golfer Terrace tuh.


Ni area cafe...gambar depan Club House ni malas nak snap..bulih refer website.Tapi tempat ni sgt cantik
 
 
Ni depan Golfer Terrace...ramai giler org time weekend.Berebut nak dapat meja..aku bertuah hari tu,takyah rebut.Masuk2 jer tetiba ada org bangun,betul2 kat tempat kitorg berdiri tunggu turn.


Ni belakang cafe..padang golf.Nice view
 
 
Kolam ikan kat Club House
 
Dlm bangunan Club House
 
 
 
Untuk lunch...try lah room service,kononnya malas nak menapak ke cafe.Sekali,dia cakap kena tunggu 40 minit...okey...tak kisahlah.
 
Tunggu punya tunggu...dah 45 minit.Bengang jugak nih tapi ku sabarkan jua.Ku faham dorg bizi....
Aku pun call lagi sekali.Boleh plak mintak aku repeat order.Pastu tak lama,dorg call balik cakap fresh oren dah habis.Nampak sgt lah 40 minit sebelum tu dorg tak buat pun order aku tuh.Pastu,call balik,mintak aku tunggu...on the way katanya....
 
On the way....laaaaa sangat.Lepas 40 minit baru sampai.Cakaplah masa aku call tu baru nak buat.
 
Ni lah hasilnya selepas menunggu sejam lebih....sate jer yg licin.Seleraku dah padam...huhuhuhu.
 
Untuk hari-hari berikutnya,kami lagi rela melantak megi,roti dan biskut....no more room service.
 
Hari kedua,belah petang,gi Cowboy town...tapi tak snap gambar sbb lupa bawak kamera.Tapi,ada jugaklah kitorg amik gambar yg pakai photographer dorg tu.Jadilah..buat kenang-kenangan.
 
Kitorg masuk ke panggung 4D tuh.Ada dua pilihan movie,satu movie hantu,satu lagi menyelam ke dasar laut.Harus diingatkan,ni bukan movie sejam dua,lima belas minit ajer,hehehehhe.Kami pilih yg ke dasar laut tu sbb takut Rafhanah jerit tgk hantu kang.Masa kami duduk kat kerusi,tetiba aku dengar suara sumbang sorg makcik betul2 belakang kami..." Isyyy,mana lah boleh bawak budak kecik masuk dlm ni.Kang dia takut kang,jerit..ganggu org plak.."
Aku buat bodo jer.Kalau takleh bawak masuk,takkan budak jaga kaunter tu siap bagi spek bagai kat budak-budak nih.Mesti awal-awal kat kaunter tiket lagi diorg dah sound kan.Ada satu couple Arab tu lagilah,bawak baby lagi.Nama pun wayang 4D,takkan duk sopan jer..tak thrill la makcik oii.
Alih-alih,masa wayang start,time jerung menyerang...suara makcik tu lah yg paling kuat melolong.Rafhanah pun diam jer,dia just peluk aku dan tutup mata.Sikit suara pun tak keluar.Lenkali makcik,jgn mengata org..lagi-lagi budak kecik takde dosa..kang tak pasal....eh,emo plak..heheheheh.Balik lencun baju kena "percikan" air laut..hahahahaha.
 
Malam sambung masuk balik lepas balik dinner.Asalkan tak cabut pass kat tgn tu,okeh jer boleh masuk balik.Saja tgk Carnival...meriah lah jugak.Last sekali ada pertunjukan bunga api.Org ramai giler...almaklumlah,cuti sekolah kan. 
 
 
Hari ketiga,laki aku boleh balik awal.Kul 3 dia dah balik.Terus ajak gi waterpark.Pun tak amik gambar sbb leceh ler nak mandi sambil pegang kamera.Kut ada yg waterproof takpelah jugak.Yang penting,bebudak ni seronok sangat main kat waterpark tu.
 
Last day,lepas breakfast,laki aku bawak anak-anak masuk Safari.Aku takleh masuk sebab pregnant.Safari ni kan,kita yg kene naik trak masuk dalam kawasan haiwan.Maybe sebab nanti bergegar-gegar naik trak tambah plak takut terkejut ngan binatang nak menerkam trak ke hapa,so wanita hamil dan pesakit jantung tak dibenarkan masuk.So,aku kemas barang ajerlah....
 
Posing depan gajah

Gajah ni sebenarnya kat depan Waterpark..Safari sebelah ajer.

Binatang....

Ni giraffe yer anak-anak...kuikuikui

Apa tengok tengok? Aku makan kang....nak??? ( Kata rimau tersebut)
 
Itu sahajalah cerita di A Famosa.Okeylah,kat sini banyak aktiviti boleh buat...Cowboy Town,WaterPark,Safari,Main Golf...etc.Layanan staff hotel okey lah jugak.Aku jenis yg tak banyak komplen sangat,redha seadanya.
 
For more info pasal A Famosa...bulih refer sini.Selamat Bercuti...
 




9 comments:

  1. Makcik tu jeles agaknya, dia terlupa bawa anak sama2....tu yg dia sound ko tu....hehehe

    ReplyDelete
  2. Kelakar bila diingatkan makcik tuh.Iya-iya jer dia mengata,last2 suara dia ajer yg menjerit...hahahahaa

    ReplyDelete
  3. kak.. nak Tanya..saya ni plan2 nak masuk safari tapi tngh preganant.. bila akak tulis pregnant tak leh masuk... mmg orang kaunter tak kasi masuk ke safari ker kalau kita pregnant atau mmg kita sendiri yang tak mau masuk.. masa tu akak preganant bape bulan???

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oh,masa tu pregnant 5bln.Mmg management x bg masuk sbb masa kitorg nk beli tiket,dia ada tampal notis yg pregnant lady dan org sakit jantung xleh masuk.
      maybe sbb pelawat kene naik trak masuk ke kawasan safari yg open kut.Takut ntt singa rimau ni terkam ke trak or trak tu gegar2 ke.

      Delete
    2. Oh,masa tu pregnant 5bln.Mmg management x bg masuk sbb masa kitorg nk beli tiket,dia ada tampal notis yg pregnant lady dan org sakit jantung xleh masuk.
      maybe sbb pelawat kene naik trak masuk ke kawasan safari yg open kut.Takut ntt singa rimau ni terkam ke trak or trak tu gegar2 ke.

      Delete
    3. kalau tak plan nak naik trak tu just jalan je dalam safari tu boleh kan???? bsar tak safari ni kalau nak jalan je

      Delete
    4. Alamak sorry,terlupa nk reply.Rasanya mmg kene naik trak jer sbb dia binatang tu dilepaskan.Kiranya mcm kita yg masuk dlm area diorg.Tp sbb hari tu mmg x pergi lsg,x sure plak kalo ada kawasan lain yg diorg kasik masuk tanpa naik trak.
      Sory ye lambat reply

      Delete
  4. maknanya hanya trak sahaja lah pregnant lady tak boleh masuk/naik.. yang ellain boleh kan??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oh,yg tu tak berapa pasti sbb lps jer tgk notis tu,terus x jd masuk.Husband ngan anak anak jer yg pergi masa last day tu.

      Delete