Tuesday 19 March 2013

HO CHI MINH CITY - FINAL PART

Assalamualaikum....
Sambungan cerita dari  SINI ,SINI dan  SINI

Dah...part last dah ni.Ngalahkan cerita Korea plak nak bersiri bagai kan? Hehehehehee....

Sebelum ni citer pasal tempat tempat yg kami lawat kat Vietnam.Tak banyak tempat sebab pergi pun bukan lama dan kami bukan ikut pakej.Sebab tu, pandai-pandailah nak atur makan mcmmana sebab bila main amik jer tour package dalam hotel,tak semuanya offer utk Muslim package.Memanglah agak rugi sket tang lunch tu sebab sepatutnya harga lunch include dlm pakej tu tapi hidang pork la plak kan....

Cuma...yg bestnya,bebas sket nak atur jadual terutama bagi kaki shopping yg menginap kat hotel District 1 ni sbb berdekatan ngan Ben Thanh Market...tapi,aku terkecuali lah.Satu,aku kurang gemar shopping,kedua,dgn keadaan perut yg makin ke depan buat aku agak penat nak merayap lama.

Memula nak cerita tempat makan....

Kalau dari hotel tempat kami menginap,memang banyak restoran dan gerai makanan halal.Kalau yg suka nak makan tempat yg sedap dan selesa,ada lah dua tiga restoran halal kat sini tapi harga mak ai...takleh tahan betul.Tapi,gerai kat depan hotel ni makanannya boleh tahanlah,kena ngan tekak aku tapi tak byk choice lah plak.Ada nasi,sup,ayam goreng dan sayur campur jer.Harga memang murahlah....Kat sini,takdelah aku cerewet sgt nak makan,maybe sebab jalan byk jadi cepat lapar,so,main belasah jer makan.

Gambar snap dr tingkap hotel
Bangunan yg signboard putih besar tulah yg ada gerai makanan halal.Kedai tu jual telekung sebenarnya tapi belah depan diletak dua tiga meja,jadilah gerai makan.Makanan dimasak kat tempat lain so mmg lauk terhad lah.Owner gerai tu kiranya menyewa dari owner kedai jual telekung tu.Sebelah pagi org lain meniaga,belah petang org lain plak.Mcmmana kami tahu? Kami kan kepochi,sambil mengketedarah sambil borak.Sebab ownernya berketurunan Melayu Champa dan pernah menetap di Kedah dan Perak dari kecik.Budak muda lagi,umur lingkungan 20-an.Katanya,diorg terpaksa buat camtu sebab sewa bangunan kat sini sgt mahal.Takyahlah aku bgtahu baper,bukan nak sewa ye tak...(walhal nyanyuk tak ingat fakta,kahkahkah)

Kat sebelah kedai tu ada satu restoran Halal jugak..nama tak ingat sebab masa masuk tu tgh lapar giler.Gelojoh nak makan maka tak ingat nak snap apa-apa gambar.2 bln pastu baru nak ingat,mmg payahlah....huhuhuhu.

Yg ni plak kami pegi time santai..sebelum jalan jalan ke pasar malam berdekatan hotel.VN HALAL

Pernah masuk JJCM

Posing dulu sebelum makanan sampai.Cashier tgh sembang kat belakang...

Lapar sgt Kak Teh ni sampai telinga anak aku pun nak digigitnya...hahahaha

Hmm..dap nyaa...lapar...lapar...

Makanan kat sini semua sedap-sedap.Tgklah gaya anak-anak aku makan.Rega pun mestilah sedap jugak.Laki aku cakap,habis status jutawan dia bila makan kat sini...huhuhuhuhuhu.( Sini kan duit VND boleh sampai juta juta..heheheheh)

Dah habis part makan...part jenjalan sekitar District 1 dan shopping di Ben Thanh Market...

Biasanya Ben Thanh Market tutup dlm kul 6,katanya adik2 ipar aku yg rajin menjelajah.Memandangkan dua hari pertama tu kami merayap dan balik petang,memang tak sempatlah nak gi pasar tu kan.Jgn risau,belah malam,kat area ni,tetiap malam ada night market.Aku syak peniaga Ben Thanh tu jugak yg meniaga kat situ...heheheheheee..

Berhati hati yer kat sini.Jgn terlampau lembut hati,tu pesan Kak Teh.Maksudnya,kalau diorg sapa suh tgk brg,make sure kita betul2 berkenan nak beli.Once tanya " How much..."...terus ditariknya tgn suruh beli.Sgt agresif.Kalau dh ditarik tgn,takpe...boleh lolos lagi.Hati kena kering...bargain betul2.Kdg2 kita boleh naik takut bila tgk betapa agresifnya diorg nih.Memula ramah tamah...bila time bargain,huh,kengkadang tukar jd singa.Takottttt....

Tapi,seperti Kak Teh pesan,jgn mudah termakan.Diorg mmg pandai pujuk dan provoke.Ada yg jenis paksa,ada yg jenis pujuk rayu...so,pepandai lah yer.Aku jenis penakut,asyik suh Kak Teh jer jd org tengah.Dia lagi garang dari org Vietnam...hahahahhaha

Last-last,aku beli buah,keychain,fridge magnet dan baju anak-anak ajer.Kak Teh kata,kalau nak shopping baju dan telekung,pegi Ben Thanh Market,kat sana lg byk pilihan dan murah.Lagipun,dia dah jumpa kedai yg bagi harga paling murah utk sutera vietnam.

Esoknya..last day.Flight kami belah petang.So,sementara nak check out,lepas breakfast,merayap kat Ben Thanh Market.Beli ole-ole utk family....

Sedang di promote beli brg mainan....

Kat sini kami beli telekung...katanya bunga 40,harga murah.Tak paham aku bab bunga ni..belasah ajer.Beli utk Ma dan Emak.

Ni area sekitar pasar dan hotel

Nampak bangunan buruk kan? Tapi,sepanjang observation aku,bandar diorg ni bersih.Bayangkan,tukang sapu masih bekerja sampai lewat malam.Fuh,kagum.Tapi,org melepak pun ramai jugak...tak kisahlah kan.Tapi,serius...kawasan kaki lima dan jalan sungguh bersih.

Kat Vietnam ni,majoriti kat jalanraya adalah motosikal.Memang berjuta-juta lemon.Nak melintas pun takut tapi diorg memang terer mengelak.Hon jgn citerlah,bingit telinga....
Pernah sekali masa dlm teksi ke airport,org yg menunggu kat bus stop sumernya pegang helmet.Tertanya gak,adakah motosikal juga buat perkhidmatan mcm teksi.Tapi bila tanya kat driver,haram dia tak paham soalan.Kalau dia jawab pun,mesti haram kami nak paham jawapan.Huhuhuhuhuhu...jadi tinggallah persoalan...

Aku pergi pasar kejap jer.Aku jenis suka shopping sekejap.Jarang aku habiskan masa survey2.Memandangkan Kak Teh dan Kak Cik dan tolong survey sebelumnya,maka diorg bawak jer aku ke kedai,pilih baju dan kain,settle.Kat sini boleh dapat Baju Kurung Cotton siap bersulam RM 45 ajer.Kalau sutera Vietnam dalam RM 55 - RM 65 ajer.

Oh,lupa nak tulis.Kat pasar sini,memang ramai pelancong Malaysia dan juga peniaga dari Malaysia memborong.Jadi,jgn risau kalau duit VND abih,diorg accept USD dan MYR juga.Aku belasah pakai MYR jer sbb senang nak bajet.Maleh nak convert matawang.

Dalam pukul 11,dah settle dah aku memborong.Terus naik bilik nak rest.Tetiba laki aku ckp dia pun nak beli jeans dan beg.Aku maleh nak ikut,so dia pergi sendiri...aku kemas brg.

Tetiba,masa dah check out,baru teringat,ada lagi ole-ole belum dibeli.Tinggalkan beg kat lobby,pergi lagi..hehehehehhee.Cukup masa,panggil teksi,terus ke airport.

Posing depan pintu masuk airport

Cuba baca apa dia tulis....

Ntah hapa pesen posing ntah...
Flight delay pasal hujan turun lebat giler.Memandangkan takut tak sempat nak solat jamak kat LCCT nanti,kami semayang jer kat ruang menunggu nih (mana nak cari surau kan kat airport nih).Tu,spotnya,kat tempat laki aku berdiri kat gambar atas tu.Tak rasa janggal psl masa kami solat tu,takde org lalu lalang pun kat situ.Elok jer dah habis solat,tetiba berpusu-pusu plak datang.Seb baik.

Makcik cleaner kat sini garang giler.Ko gi toilet basuh tgn,jgn ada setitis pun air menitik atas lantai,mesti kena marah.Huhuhuhuhu.....tapi,tabiklah...toilet bersih giler kat sini.Paip jer takde...masalah plak nak cari botol.Eh...suka no citer toilet....ahaks.

Pastu..takde masalah apa dah.Alhamdulillah,kami selamat sampai ke Malaysia walaupun flight delay lebih sejam.Tak kisahlah...janji membawa memori manis kat sana.

Adios....

1. sedap doh ase..
    aku laki bini x jln lg luor malaysia,
    pdn dlm negeri aje..
    kuantan pas cheros...

doh soping sakan r mu kain baju op..
    nk gi jugok ase...

1. Ni pon nok bulih sampai pun tunggu pah setahun sbb nok dpt tiket muroh Lily..huhuhuhu..
      InsyaAllah,ada rezeki tuh sapa lah deme.Aku dok banyok shopping,tapi mmg rambang mata lah pilih baju sbb mmg lawo2 & plg penting,muroh.Tapi,kene bargain gile gile.Deme ni bulih tahan "sembelih"..