Sunday 23 September 2012

WOMAN IN BLACK...CITER HANTU SERAM GILER WOI

Malam semalam,around kul 12 tgh malam,lepas si kecik tido,aku lipat kain.Tugas ni lebih senang dibuat masa tgh malam waktu sikecik tu tido nyenyak.Kalau dia ada,jap lagi aku lipat dia punggah,pastu lipat version dia.Sampai bila pun tak abih.
Untuk menambahkan unsur dramatik kepada tugas aku ni,layanlah TV.Aku bukak channel 953,ada citer Woman In Black.Memula tu aku mcm tak berminat sangat nak tgk sebab latarbelakang filem pada zaman 1880an.Klasik ah...tapi citer jer klasik,pelakonnya tak.Budak Harry Potter tu yang jadi hero.Aku layan gak citer tu sbb itu ajer filem yg baru start,citer lain sume dah tengah tengah jalan dan tak best.
Filem tu lebih kurang macam ni lah,cerita hantu sebenarnya.Arthur ( Daniel Radcliffe) sorg peguam dan duda  muda anak satu ( wife dia meninggal) dari London yg datang kat kampung ntahapanamanya..untuk...untuk apa ya?Aku pun tak sure sebab dah terlepas babak depan tu sikit.Lebih kurang datang menyiasat lah kut.Kat kampung ni,ada satu hantu,Woman In Black org panggil.Tiapkali dia muncul dan merenung pada seseorg,mesti tak lama lepas tu anak-anak org yg ditenungnya tu akan mati.Dah macam satu sumpahanlah kat kg tu.Ada sorg kaya kat kg tu,anak dia mati jugak tapi dia tak percaya disebabkan WIB tu..tahyul katanya.Dialah yg ajak Arthur ni duk umah dia dan bawak  Arthur pegi ke rumah WIB.Arthur ni mulalah siasat latarbelakang WIB & apa kaitan WIB dengan kematian kanak-kanak kat kg tu.
Rupa-rupanya,WIB ni adalah sorg pesakit mental yg mempunyai sorg anak lelaki.Disebabkan penyakitnya,dia disahkan tak layak utk memelihara anak lalu anaknya diserahkan kepada adik kandungnya sendiri.Malangnya,WIB tak dibenarkan utk berjumpa anaknya sendiri.Satu hari,anaknya mati lemas dalam lumpur dan mayatnya tak pernah dijumpai..( sebenarnya org kg malas nak cari pasal dah jatuh kat dalam lumpur likat dan dalam plak tu).Jadi WIB ni lagi tertekan dan berdendam terhadap adiknya yg dikatakan sengaja bunuh anaknya dan tidak mengebumikan anaknya dengan sempurna.Akhirnya,WIB ni bunuh diri dan jadi hantu.Sejak tu,bermulalah misi balas dendamnya dengan membunuh anak-anak org kg plak.
Kebetulan plak,tgh2 syok tgk,Rafhanah bgn lah plak.Terpaksalah aku tinggal jap,tidokan dia balik,pastu sambung tgk.Masa aku sambung tgk,dah babak Arthur cemas sebab anaknya dah on the way dtg ke kampung tu dan dia plak baru ditenung oleh WIB.Jadi,utk mengelakkan WIB ni balas dendam,dia dan org kaya yg namanya aku tak ingat tu,usaha mencari mayat anak WIB utk disatukan kembali dengan WIB.Diorang berjaya dan bawak mayat budak tu ke rumah WIB.Sangka dorg semuanya dah settle.
Lepas diorg kebumikan mayat budak tu,diorg terus ke stesen keretapi utk jemput anak Arthur dan terus nak bawak balik ke London malam tu gak.Masa kat stesen keretapi,WIB tetiba muncul merenung Arthur,dan anak Arthur terus terjun ke landasan dan masa tu ada keretapi tgh nak lalu.Dalam usaha selamatkan anaknya,Arthur pun terjun gak kat landasan tu.Pastu....jeng jeng...ce teka,Arthur selamat ke mati?
Aku rasa dia mati sebab walaupun lepas tu babaknya menunjukkan Arthur sedang peluk anaknya,sihat walafiat.Tapi lepas tu anak dia tanya , " Daddy,who's that lady?"...aku ingatkan WIB,rupanya wife dia yg dah meninggal tu.Arthur senyum dan bagitau anaknya," She's your mummy..." pastu tiga beranak tu senyum sengih2 jalan atas landasan yg bercahaya.
Endingnya yg paling cilaka sekali.Mau sawan aku dibuatnya.Aku kan dah cakap,WIB tu dia suka renung org.Jadi babak last tu dia zoom muka WIB yg seram Nauzubillah tu sebesar2 screen TV.Sekali....TAAAANGGGGGG....dia renung aku beb!!! RENUNG SETAJAM TAJAMNYA!!!!
Seb baik gua cool beb tak menjerit walaupun ada kain dah termelambung!! Siot betul....Seb baik sumer kain dah siap dilipat.Gila kan,dua jam melipat baju sebab asyik sgt layan citer tu.
Terus tutup TV,angkat bakul masuk bilik,baca segala mcm doa,pastu tido,peluk anak aku kuat kuat......
Seb baik tak nightmare...heh.

2 comments:

  1. Ko ni buek aku tkejut je...aku x penah tgk cite tu.. But dgr ko cite mcm best jek..xpe nnti aku cri dlm youtube...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cari jgn tak cari...memang seram part last.Kalo ada heart attack,mau kat spital dah malam tu..hahahahha.Hero dia budak Harry Potter tu..

      Delete