Thursday 6 September 2012

CORDON BLEU CHICKEN

Dulu dulu kalau pergi Secret Recipe,aku mcm addicted dengan satu menu,Cordon Bleu Chicken.Asal pergi situ,yg tu ajerlah aku order.Walau teringin bende lain sekalipun,yg tu jugak aku order.Sampaikan laki aku pun dah tau,bukak jer menu,dia terus tunjuk , " Ayang nak ni?"
La ni,dah kurang minat.Bukan apa,frust sebenarnya.Dulu sedap nak mampos,la ni...alahai.Aku tak taulah outlet kat tempat lain,tapi area Shah Alam ni,dua tempat aku pergi,semuanya dah hampeh.Ada sekali aku dapat ayam yg keras kejung nak patah pisau aku.Baling kat dinding mau retak.Jadi,skang aku dah tak order dah menu tu.Banyak lagi yg sedap kat Secret Recipe tu.
Tetiba hari tu,rasa teringin la plak.Nak gi Secret Recipe,takut kejadian yg sama berulang lagi.Bazir duit jer.Jadi,sambil melayan air liur yg hampir meleleh,aku bukak Youtube.Saja cari video yg demo camne nak buat Cordon Bleu Chicken tuh.Bila tgk,eh eh...simple jer rupanya cara buat.
Apa lagi,esok pepagi...zasssss...pergi pasar,cari dada ayam.Dah settle ayam,pergi Giant plak cari cheese dan barang barang lain.Dah siap balik...membuta.hahahaahhahampehsungguh.Barang2 masuk fridge,petang baru buat.
Aku takyah tunjuk lah kut camne nak buat sebab aku pun belajar dari Youtube.Malu lah you...aku main tibai jer buat.Aku tak jumpa cheese yg dorg pakai tu kat Giant tadi,so aku bantai cheddar cheese anak aku jer.Hehehehe,janji ada cheese.
Gambar penyediaan tak ambik sebab aku bertungkus lumus membungkus ayam,golek golek atas bread crumbs ( habis comot tgn)  dan "pin" kan dengan pencungkil gigi.Aku amik gambar time tgh goreng jer...


Mari goreng dia....jgn sampai rentung plak


Dah siap goreng dah...





Dah siap goreng,boleh dimakan seketul mcm tu ataupun dihiris.Tapi,sebelum tu,cabutlah tooth pick tu.Kang ada mati terbunuh sbb tercekik tooth pick plak.Hari tu mmg azab aku nak mencabutnya sbb lupa cucuk kat mana.Hahahahaha..Aku hiris kecik kecik...sonang.Dan nilah hasilnya...



Selamat menjamu selera..
Rasa kira okeylah sbb bahan-bahannya simple ajer.Maybe tak sesedap kat Secret Recipe tapi kira bolehlah.Sapa-sapa yg nak resepi,sila google ataupun search kat Youtube.Ngaaapppp!!

5 comments:

  1. Umi..aku belum try buat lg..hahaha..nak copy..tapi if nak pakai gravy yg ala2 perisa tomato ko ada resepi? Klo mcm ni..lagi abg sayangggg

    ReplyDelete
    Replies
    1. Buat nieyza,jgn tak buat.Gravy tu takde recipe lah nieyza.Apa kata kita hentam saja buat,haahahahaha.

      Delete
  2. mcm menyelerakan pula.....hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehehehe,camera trick tu.Tp,cara buat amat mudah dan lg menjimatkan.hehehe.

      Delete