Monday 17 September 2012

ALLERGIC

Lately aku perasan ada beberapa jenis makanan buat aku rasa kurang sihat atau allergic.Bila makan jer aku akan diserang loya,pening,gatal gatal.Alahai...dulu tak macam ni.Main bedal jer sesedap rasa.
Makanan tu tak salah...yg salah of coz la aku kan.Main bedal tanpa batasan,pastu kurang bersenam kuar peluh,kurang minum air putih.Toksin pun payah nak kuar dari badan,abih tu camno? Skang pun umur makin meningkat,metabolisma tak macam dulu...haish,payah sangat nak jaga kesihatan diri sendiri.



Udang...abih gatal satu badan

Udang ialah makanan feveret aku.Kat rumah ni,tak pernah putus stok.Wajib ada...kalau takde,boleh resah gelisah aku dibuatnya.Walaupun takdelah masak hari hari tapi stok sentiasa ada.Last two week,dekat 4 hari berturut turut aku mengketedarah udang.Ni aku buat kuewtiow udang,esoknya tomyam udang,lepas tu aku tak ingatlah tapi ada udang jugaklah,hasilnya lepas tu,aku diserang gatal-gatal satu badan.Seksa wooo...abih merah badan aku sampai rasa cam terbakar pun ada.Luka pun ada sebab aku tak henti henti menggaru.
Hari pertama,aku tahankan jer walaupun rasa nak menangis.Hari kedua,aku gi open day Hong Leong Islamic Bank (tempat kerja lama aku) aku takleh tahan lagi dah.Dengan berpeluh dan aku plak pakai baju dua lapis,aku rasa nak tanggal baju jam jam tu jugak.Terus aku sound kat boss lama aku yg aku takleh tunggu sampai event abih,angkut anak-anak balik,tinggalkan kat laki aku dan aku sorg2 pegi klinik.
Barulah lega,Alhamdulillah.Ubat tu berkesan betul.Ubat tu cuma utk menahan gatal jer,lepas makan 10 minit lepas tu boleh bergumbira balik.Hehehehehe.
Esoknya dah okey...hurray..


Nescafe
Gambar kat atas tu,sila fokus pada air nescafe.Tak agak-agak gelas besar....
Aku pun tak tau apa kena mengena nescafe dengan masalah badan aku.Dulu rilek jer bergelen gelen minum.Masa kerja dulu,nescafe kat opis,akulah yg tukang ngabih.Satu hari wajib dua gelas.Kat rumah pun sama.Tapi,lately ni,aku macam tak boleh nak minum lagi.Asal minum jer ,siaplah lepas tu macam org tgh mabuk alahan,pening,loya,nak muntah,tak sedap badan dan macam - macam lagi.Aku start perasan masalah ni lepas aku ketagih minum kopi 3 in 1 (jenama apa ntah),aku minum setiap hari. Pastu,aku start jadi mcm tu,aku berhenti.Kejap jer,pastu aku try nescafe balik.Mulanya takde apa,lama kelamaan,effectnya sama.Adusss...memang badan aku lah yg start memberontak nih.Nilah padah kalau makan tak beragak-agak.


Jgn plak yg ni pun allergic..huwaaa

Tadaaaa....ni pun feveret tapi taklah menggila sangat aku makan.Sejak kahwin,stok sentiasa ada kat umah hanya utk kecemasan jer,jarang dah aku mengketadarah benda alah ni.Tapiiiii...janganlah yg  ni pun aku allergic jugakkkkk...naya wooooo......

2 comments:

  1. samalah kita...tak boleh makan udang...sya kalau makan udang mesti macam orang mabuk....pening jak...gambar yang paling bawa tu rugi kalau alergik..hehe

    ReplyDelete