Friday 30 December 2011

AKU TRAUMA NGAN DENTIST

Arghhh..sakit gigi lagi.Tampalan lama kat geraham aku dh tercabut,so dh ada lubang.Sakitnya berdenyut2 Tuhan ajer yang tahu.Tampalan tu  memang lama la..buat masa aku umur 10 tahun.Lepas 20 tahun baru tanggal.Simen jenis apa agaknya Dentist tu pakai?
Pengalaman ngan dentist?
Aku memang malas nak jumpa dentist sebenarnya...masa aku kecik2 dulu aku takde masalah nak nganga mulut kat doktor ni tapi satu kejadian masa aku form 2 buat aku trauma ngan dentist...trauma yang sampai tahap aku cursed dentist tu biar tercabut gigi dia satu persatu dlm masa seminggu!!!
First time jumpa dentist aku x ingatlah...umur 6 tahun kot.Masa tu gusi aku bengkak,geraham susu nak tercabut tapi x kuar2...so bapak aku bawak pi klinik.Doktornya baik,lemah lembut..masa tu bapak aku riba aku so xderlah takut sangat...pastu...tadaaaa...gigi dh cabut...yeayyyy...
Lepas2 tu aku jadi dentist sendiri bila gigi susu yg lain dh longgar...selamba jer cabut dlm bilik air.
Pastu masa darjah 4 sekali..masa tu doktornya sopan lagi...elok jer..
Next visit aku tak berapa ingat sangat dah...
Sampailah aku form 2...berlaku lah kejadian ngeri yg mengubah persepsi aku terhadap dentist...
Masa tu kat sekolah..new sem.Tgh borak2 ngan member tetiba datang cikgu bawak sorang lelaki besar tinggi.Cikgu kenalkan dia Dr S ( bkn nama sebenar).Pastu dia bagi taklimat,masa tu sopan lagi.Pendek citer, dia tanya sapa volunteer nak pegi check gigi dulu.Aku cepat2 rela sbb aku mmg x suka pegi last...ntt lagi ngeri tunggu giliran.Masa tu ingatkan dia nak check ajer.Masa tu batch pertama pegi dlm 3-4 org.
Sampai kat bilik rawatan...dia dah transformed jadi MONSTER...
Tak tau lah apa dosa kitorg kat dia ntah...masa check bebel2...sumpah seranah lagi...
Out of blue,gigi aku yg tak sakit pun dia kata berlubang pastu nak cabut...kut ye pon berlubang ko xleh tampal ke? Tapi aku dh gigil x berani nak melawan...redha ajerlah...
Masa dia cucuk pelali...dia cucuk sekuat2nya sampai mengalir airmata aku...nasib baik air kencing aku tak meleleh sekali.
Masa cabut tu...lagilah...aku rasa nak ajer aku tendang anu dia biar dia mandul seumur idup..huh!!!
Walaupon mulut kebas..aku still rasa sakit sbb dia buat giler ganas.
Pastu,darah giler byk keluar..aku ingat koyak gusi aku kot.3 kali aku pegi bilik rawatan mintak kapas.Nasib baik nurse tu baik,dia bekalkan aku kapas byk2.Sepanjang hari dr pagi sampai balik asrama aku berulang alik ke tandas tukar kapas sambil mencarut2.Nurse dh pesan,jgn berkumur,ntt darah lagi byk kuar.Giler?? Mulut aku penuh darah bertakung..mau tak kumur.Ingat aku Raja Bersiong nak minum darah sendiri?
Ada sesetengah kengkawan aku lagi kesian...ada sorg tu smpi 4-5 batang sekali cabut.Imagine lah seksa dia camne.Kot yer pon,ko xleh tunggu smpi tahun depan ke nak kerjakan gigi budak tu.
Malam tu kat asrama,penyelia tegur aku naper aku nampak cam x sehat.Aku tunjuk pipi aku yg bengkak sbb still tersumbat kapas."cabut gigi,"Aku jwb ringkas jer sambil senduk nasi beriyani.Sakit2 gak,selera tetap cam biasa.Kat surau punya azab nak semayang sbb darah masih mengalir.
Inilah akibatnya kalau buat kerja sukarela tapi tak ikhlas...tapi aku rasa kos tu gomen yg tanggung.Tapi sebab kitorg ni sekolah kampung ko sesenang jer tarah mulut anak org sesuka hati kau.Kalau tak rela, pergi bukak klinik sendiri.Ko ingat bapak aku tak mampu nak bayar ker?? Wah emo sungguh...
Pastu aku memang trauma ngan doktor gigi.Haram aku xnak jejak klinik gigi lagi.Tapi aku ni ada masalah gap teeth.Terjejas kejelitaanku..ahaksss...so masa aku form 5, aku gi klinik gomen nak betulkan gigi depan yg dh sebatu jaraknya.Nasib aku baik,sbb aku kene jadi bhn ujikaji Doktor pelatih nak exam.So,dia buat betul2 sambil dimonitor oleh Dr pakar kut.Hasilnya,sampai skang,dh berbelas tahun,elok lagi.
Pastu,masa matrik,satu tampalan lama kat gigi dah tercabut.Jadi gigi sudah berlubang...tapi trauma punya pasal aku rela x pergi klinik sampailah gusi bengkak,bapak aku paksa aku gi klinik.
Sampai klinik...peluh dingin dh mengalir.Aku mengucap byk2 kali...tgk muka Dr...aku rasa nak menangis.Giler garang muka dia aku rasa nak mintak abah riba aku masa aku kecik2 dulu...
Sekali....lembut giler ah doktor tu...baik nak mampus.Sambil borak2 check gigi aku.Memandangkan gusi aku dh bengkak,dia xleh cabut.Tapi masa tu aku dh kene blk Penang so dia suruh aku follow up ngan Dr kat USM ajer.Siap keluar lagi bercakap ngan bapak aku.Cam dlm drama tu..."Encik,keadaan dia mcm ni mcm tu..blah blah blahahahahah..."
Sampai Penang aku masih teragak2 nak pegi klinik,tapi kuatkan ati gak sbb giler sakit oooo gusi bengkak.Dr yg bertugas tu sorg chinese girl (sbb muda giler,cute plak tu)...baik sangat...dia tampal balik gigi tu...settle...tak perlu cabut pon.
Lepas tu mmg aku x jejak lagi klinik gigi...walaupun Dr yg aku jumpa selepas Doktor gile tu sgt baik...masih x mampu menghilangkan trauma aku.Melainkan aku kena seret...harammmmmm nak check gigi lagi.
Tapi,nak jadi citer...masa aku ngandungkan anak kedua..gigi yg sama aritu tertanggal lagi tampalannya.Sakit lagi.Adoiyai...aku xmo jumpa dentist.Tapi pegi jugak sbb dh sakit sgt.Nasib baik, kali ni Dr nya jugak baik.Bayar beb...haruslah mesra...eh tapi aku rasa dia mmg baik.Memandangkan aku tgh sarat,dia tak cabut pun.Dia bagi ubat jer...lepas beranak dtg cabut katanyer...
Lepas beranak aku wat derkkkk jer...selagi gigi ni tak wat pasal...haram aku nak jejak klinik gigi...
Tapi...gigi tu mmg xleh bertahan...sakit lagi...
Haritu lepas balik keje aku nekad...apa nak jadi jadilah...aku musti cabut gigi tuh...
Aku patient last..actually Dr pon nak balik dah,tapi since aku dh termengah2 naik tingkat 3 tuh, dia on gak.Aku dh seriau takut Dr ni geram aku dh halang dia balik,dikerjakan gigi aku kang...tapi...redha...
Nasib baik....Dr ni pon baik...lemah lembut ajer.Masa dia cucuk pelali aku sempat tgk jarum panjang tuh dan aku rasa cam nak pitam masa tu jugak.Dahlah dtg sorg nih...tapi masa dia cucuk aku rasa mcm ada percikan air ajer...tak sakit langsung....seriessslyyy...lalok pon ada.Bila dia cabut,lsg x rasa apa-apa...tau2 dia keluarkan gigi tuh.
Rilek jer kuar klinik.Masa nak balik aku mintak bekal kapas ngan nurse byk2 in case bleeding lagi.Tapi tak sampai 2 jam darah dah kering...siap boleh melantak lagi.
Jadi...memang Dr gile tu gilaaa!!!!
Esok nak gi lagi klinik.Walau mcmmana baiknya treatment yg aku dpt dr Dr2 lain,trauma aku masih tak ilang.Aku ingat sampai skang...
Aku cuba pujuk hati nih...elle...beranak dah 3 kali...lagi berganda sakitnya...inikan plak nak jumpa dentist ajer....arghhhhhh....takde2....nervous gak nih.......

No comments:

Post a Comment