Saturday 14 April 2012

TU BUKAN HARTA KORANG,PASAL APA PEGI AMBIK?

Aku baca suratkhabar hari ni,kisah seorang peniaga baju yg eksiden bersama ngan anak dan isterinya.Dia terbunuh kat tempat kejadian dan baby dia yang baru umur setahun disahkan meninggal kat hospital.Wife dia aje yang terselamat.
Sedih kan? Yang paling menyayat hati,wife dia sendiri yang tarik mayat peniaga tu ke tepi jalan sementara baby diorang di bawa org ramai ke hospital.
Tapi,yang paling sedih sekali....
Sikap pengguna jalan raya yang lain yang berhenti bukan untuk membantu,tapi mencuri kain baju yang bertaburan atas jalan.Astaghfirullah....
Tak dinafikan,rakyat Malaysia kita prihatin kalau ada orang yang kemalangan.Orang-orang ini memang betul-betul hero dan ikhlas...Tahniah.
Tapi golongan yang satu lagi ni,aku tak faham betullah...
Menurut cerita dalam suratkhabar tu lagi,dipetik dari saudara mangsa,orang ramai yang mencuri tu seolah olah tak menghormati jenazah yang terbaring kat tepi jalan.Bukan nak pergi tenangkan wife mangsa yang turut cedera dan kehilangan dua orang tersayang sekaligus.
Adusss....naperlah jadi macam nih?
Nak kata taknak percaya ngan laporan tuh, kes ni bukan sekali dua berlaku.Dah banyak kali.
Beberapa hari lepas, lori minyak masak terbalik,berpusu-pusu org datang tadah minyak tu bawak balik.Pastu,eloklah goreng ikan,ayam,pisang..pastu masuk perut.Tak rasa bersalahkah?
Berapa tahun sudah, pacuan empat roda bawak syiling terbalik...pun kena kebas jugak.Sampaikan polis trafik yang ada kat tempat kejadian pun takleh nak buat apa.Redho ajerlah...
Yang memalukan aku,kalau yg mengutip tu memang penjenayah...mungkin boleh diterima akal,tapi kalau dah pompuan bertudung dan dah berpangkat makcik-makcik...apa kes?
Maybe diorg rasa tu rezeki tergolek...diturunkan khas dari langit untuk mereka so tanpa rasa bersalah pegi amik.Tidakkah mereka fikir yang mungkin itu adalah ujian dari Tuhan untuk tengok sejauhmana keimanan kita dalam menahan nafsu dari mengebas hak orang...walaupun benda tu sah sah tergolek depan mata.
Malas nak membebel panjang-panjang..tapi fikirlah.Hari ini kena kat orang,besok-besok kalau kena kat diri sendiri,jangan pulak salahkan Tuhan tarik rezeki kita.Fikirkan perasaan mangsa kemalangan yang tak berdaya nak buat apa untuk mempertahankan harta benda dia.Sudahlah ditimpa musibah kemalangan,harta pula dicuri.
Tak takut dosa? Yerlah,mungkin taklah kut sebab tak nampak score dosa pahala kan? Tapi,kalau dah nampak mayat mangsa tergelimpang tak jauh dari situ,tak ada hati perut kah? Tak rasa simpati kah? 
Aku doa diorg sedar dan bertaubat.Walau apa pun,cubalah bersikap jujur dan amanah...lebih-lebih lagi pada org yang ditimpa musibah.Tapi,tak tau lah aku,kut-kut ada sorang dua cuma tolong kutipkan pastu bagi kat polis ker apa ker...hopefully macam tu.Tapi kalau sebaliknya...
Nauzubillah....
 

2 comments:

  1. Sedihnyaaa..aku mmg pantang la if kenal org mcm tuh..ada yg kene bambu. Kurang ajar nak mampus!

    ReplyDelete
  2. Aku pelik tul tp mmg ada jer org mcm ni.tanak caya,wartawan tu siap snap gamba lagi.ntah mana la hati perut anggap hak org yg dh eksiden tu sbg rezeki..

    ReplyDelete