Monday 23 September 2013

PILIHAN DI TANGAN ANDA

Assalamualaikum...
 
Hari ni tak tau naper,teramat mengantuk sejak petang tadi.Tapi tahan jugak sebab aku ni kalau dah tidur,memang payah kang nak bangun.Lepas Isyak,aku terlelap.Al-Fatih plak yg biasanya lepas Maghrib tidur,eh...terbuntang plak bijik matanya.Dah tu,bising plak mulutnya membebel sambil sembur sembur buih.Eiiii...ibu picit pipi bambam tu kang...geyaaaammmm.
 
Dalam mamai mamai,sempat lagi mintak tolong laki aku buat itu ini.Ala, bukan selalu pun...suruh take turn jaga Al-Fatih plak,tukar pampers dia,bawak Rafhanah gi toilet,siapkan tempat tidur budak-budak..etc.Kalau dah dasar suka membebel,dlm mamai pun bulih bagi command.Ampun ye bang...
 
Tetiba,bila sumer dah okey,mata aku plak terbuntang buntang sengsorang ni haaa.Baru teringat,belum dinner lagi.Bukak periuk,ada nasik lagi.Bagus,selamat 3 pinggan pukul 11 mlm disudahi dgn roti aiskrim sebagai dessert.
 
Kawan aku baru post satu link blog pasal seorg ibu yg baru kehilangan anak due to Pneumokokal.Al-Fatihah...menangis aku baca kisah dia.Dan,lepas experience tu,dia decide utk promote vaksin PND.Vaksin ni boleh dikatakan baru jugaklah dan ianya optional.Aku tahu pasal vaksin ni masa lepas bersalinkan Hakim.Jadi,bila diterangkan oleh doktor ( dia tak paksa yer,ini optional) aku decide utk amik vaksin ni utk Hakim.Masa tu Amani dah setahun lebih,jadi doktor sarankan dtg balik masa umur dia 2 tahun utk satu jab ajer.Utk baby,ada 3 jab.Masa Rafhanah plak,aku tak amik masa dia bayi tapi bila aku ambil utk Al-Fatih,aku bawak dia sekali.
 
Dua tiga hari lepas plak,aku terbaca satu blog juga,kisah seorg ibu yg nyaris nyaris kehilangan anak disebabkan AEFI ( Adverse Effect Following Immunisation).Maybe anak dia allergic atau apa,tapi bila baca,sampai sesak nafas aku dibuatnya.Memang mendebarkan saat saat yg dilaluinya tu.
 
Ironi bukan...time time isu vaksin tgh hangat ni,mcm kebetulan plak terbaca dua artikel yg saling berlawanan.Tapi,ibu yg anaknya kena AEFI tu bukan anti vac,harus paham situasi betul betul.Dia cuma cerita pengalaman dia,cara nak buat report kalau anak kena AEFI.Bukan dia nak kempen menjadi anti vaksin.Tapi,end up,ada jugak yg bash dia.Dia dahlah dlm kegusaran risaukan keadaan anak,ada plak yg hentam,adohai...
 
Sama jugak dgn kes ibu yg pertama tadi.Dia cuma share pengalaman dia dan sedikit info yg sedikit sebanyak mungkin membantu ibu ibu lain utk buat keputusan.Tapi,ada jugak yg question dia itu ini.Adohai....
 
Hasil dari pembacaan dua artikel tadi,aku google lagi pasal vaksin.Tu dia...tak tahu plak ada perang pro vac vs anti vac.Memang lah aku nih,ketinggalan ketapi sungguh.Masing masing ada references dan hujah masing masing sampai aku jadi keliru.Semuanya nampak logikal,make sense walaupun ada satu dua yg agak mengarut.Sampai muntah hijau baca term term perubatan.
 
Aku maybe akan teruskan lagi pembacaan pasal vaksin ni memandangkan aku ada bayi yg masih lagi di bawah program imunisasi.Nampak skema ayat aku bukan?
 
Tapi,in the end,apa aku nak conclude,whatever decision yg diambil oleh ibubapa ni,wajarlah kita hormati.Sebab masing masing mahu yg terbaik utk anak-anak bukan? Cuma,kalau kita rasa pendapat dia tak rasional,menyokong tanpa fakta,cubalah pengaruhi dia dengan fakta yg kukuh.Apa hujahnya? Apa rujukannya? Jurnal perubatan mana yg perlu dirujuk? Pakar mana buat kajian? Apa peratusan kejayaan hasil kajiannya?
 
Bukannya bila dah habis ayat nak berhujah diakhiri dengan.." Bodoh...padanlah jadi SURIRUMAH saja..."
 
Dummmm...**pengsan**
 
Pilihan di tangan anda.Janganlah sebab seseorg itu tidak sealiran dengan anda,anda buat personal attack yg takde kena mengena langsung.Dan,tolong faham isi artikel betul betul sebelum jump to conclusion.Kadang kadang org bincang pasal lain,pergi melalut pasal lain.
 
Samada kita pro vac atau anti vac,sebenarnya kita dah berusaha sedaya kita.Pastu,tawakkal lah.At least,kalau terjadi apa-apa ** mintak dijauhkan**,kita dh takde rasa ralat.Allah suruh kita berusaha,dan DIA adalah sebaik baik perancang.
 
Anak-anak aku semuanya diimmunisasi,tapi tak bermakna aku mengabaikan makanan Sunnah mcm madu,habbatus sauda,kismis dan lain lain.Terus terang cakap,aku tak pernah tahu pasal AEFI sebelum ni sampailah isu vaksin ni jadi hangat baru baru ni.Baca pasal kes anak sakit disebabkan tak cucuk vaksin ( berlaku di New Zealand),pun aku berdebar,baca kes anak dpt AEFI pun aku berdebar.Sungguh aku tak tahu apa nak buat,cuma berharap dan berdoa pada Allah supaya lindungi anak-anak aku.Paling penting,usaha dah di buat.
 
Nak ajak org ikut cara kita itu okay.Takde masalah...tapi ajaklah baik baik.Bukan nak menghamun,menghentam.Camtu,sampai bila bila pun tak jalan.
 
Aku pun tak berani nak berhujah pasal vaksin ni.Ilmu sangat sangat kurang.Jadi,kenalah gigih sket mencari info lanjut sebab ini melibatkan perihal kesihatan dan masa depan anak-anak.Bukan anak-anak sahaja,malah utk generasi akan datang.Apa saja decision aku,aku pohon agar Allah tunjukkan jalan yg terbaik.Amin..
 
Eh,panjang plak membebel.Sebelum aku melalut lebih lanjut,baik aku gi tidur.Nite nite...
 
 


2 comments:

  1. Vac or not vac,dua-dua ada pro & contra cuma yg anti tu jgn terlebih emotional sgt dlm berhujah smpaikan nk condenm jugak org yg dalam blog tu.dah la anak dia meninggal.isk!isk!isk!wrong place la dia masuk haritu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Blog cerita Erina tu ker? Dlm fanpage Wardina pun perang jugak..last last rasanya Wardina delete kut post tu.

      Delete