Thursday 11 October 2012

SAYANGKAN ANAK TEGUR TEGURLAH SIKIT...JGN SAMPAI TAK SAYANG

Kisah di bawah ni adalah kisah benar,tapi aku olah dlm bentuk cerita sebab yg penting isi cerita untuk pengajaran,bukan semata mata nak mengutuk individu yg terlibat. Cerita ini pula disampaikan sendiri oleh empunya badan bernama "Zed"ini,bukan dari gossip mossip mak jemah. 

 "Zed dan Ina mempunyai dua org anak.Yg sulung umur 3 tahun,yg kedua dlm 1 thn lebih.Lately,Zed dan Ina ada berselisih faham,biasalah,masalah suami isteri ni macam macam.Zed kemudiannya dtg mengadu pada emaknya tentang perilaku isterinya dan paling mengejutkan,Zed berkata yg Ina skang tak suka menjaga anak sulung mereka sbb terlampau lasak dan nakal.Jadi,terpaksalah Zed membawa anak kecilnya bersama itu tatkala keluar bekerja (Zed kerja sendiri)walhal Ina pula bukannya bekerja,hanya surirumah tapi asyik mengadu stress dan penat utk menangani kerenah anak sulung mereka.Ina hanya nak menjaga anak bongsu mereka yg menurutnya tak banyak kerenah.Pasangan ni sebenarnya tinggal berdekatan dengan rumah ibubapa Ina tapi ibubapa Ina sendiri juga tak sanggup hendak menjaga cucu mereka dengan alasan mereka dah jemu membesarkan berbelas2 anak sebelum ni.Zed pula,sejak berkahwin,amat jarang pulang ke kampung menjenguk emaknya.Dalam setahun,dia hanya balik pada hariraya,itupun paling lama 3 hari.Sekarang,bila rumahtangganya dah bermasalah,barulah dia teringat hendak mengadu pada si emak.."

Amacam novel aku? Macam haram bukan? Ni kalau aku terbit cerita ni,mau kena maki jer ngan pembaca...hahahahahahahaa...

Okey,dah habis  gelak ( gelak sorg2 padahal haram tak kelakar pun),time to membebel now...

Aku sebenarnya kalau jalan cerita kat atas ni takde kena mengena ngan kehidupan aku,aku tak amik port sgt.Lantaklah,rumahtangga ko,pandailah nak settlekan.Rumahtangga aku sendiri pun belum tentu sempurna lagi.Tapi,lambat laun benda ni kalau tak disettlekan,maybe sikit sebanyak kitorg dapat tempias jugak,jadi aku nak bebel awal2.Simpan dlm hati,menanah plak rasanya...

Aku sebenarnya tak percayakan sgt cerita ni 100% sebab dengar sebelah pihak jer.Nak elok lagi,baik dengar penjelasan belah satu lagi.Aku bukan apa,mcm tak percaya ada wujudnya emak yg sebegini.Gila babi punya pilih kasih kut...

Macam kartun plak jalan cerita,kau beranak lepas tu bila anak dah besar,dah nakal..terus taknak jaga.Agak-agak,ada ke mak yg mcm ni? Lagipun,anak tu nakal atas didikan siapa? Apa kau buat selama ni? Kau biarkan dia membesar sendiri? 

Selama aku kenal kedua dua pasangan ini,walaupun jarang berjumpa,aku ada perhatikan jugak telatah anak sulung mereka ni.Aku tak rasa anak diorg hyperaktif tapi memang agak lasak...dan cerdik sebenarnya.Keletah dan percakapan dia mcm org dewasa.Tapi,sepanjang yg aku lihat,tiapkali dia buat sesuatu yg nakal,emaknya diam dan buat tak tahu ajer.Anak nak tunggang terbalik ker,jatuh tertomoih ker,pukul anak org ker,dia tengok ajer.Menegur tidak,marah pun tidak.Kalaupun yg bising cuma ayahnya.Itu yg aku tengoklah.Tak bolehlah nak judge org lebih lebih sementelah aku pun jarang jumpa diorg.

Aku tak faham kenapa anak tu tak ditegur? Memanglah dia kecik lagi,tegur pun tak paham,tapi kalau berulangkali kita cakap dan explain kat dia yg bende ni tak elok tak betul,rasa aku budak-budak akan faham jugak.Lagi pulak,budak tu bijak.Bercakap petah.Jadi,kalau ko tak guide dia,mana dia nak tahu yg mana satu betul mana satu tidak? Budak-budak..dah nature dia suka explore segala..memanglah sumer bende dia nak cuba.Tapi,bukankah dah tugas kita sebagai mak bapak utk ajar diorg yg mana diorg patut ikut dan yg mana tidak.

Takkan kau dah nak berputus asa dengan anak yg baru berumur 3 tahun kut? Belum lagi budak tu cacat...dia cuma lasak.Bukan anak tiri,tapi anak kandung.Boleh plak kau main pilih pilih nak jaga yg senang ajer.Bila dah tak larat,senang hati nak transfer liabiliti kat org lain.Nasib baik dia transfer kat laki dia....kalau kat org lain? Dan lagi plak,kau adalah stay at home mother,bukan bekerja...masalahnya,laki kau tu nak keluar cari nafkah..berpanas berhujan membanting tulang,boleh plak kau biarkan anak kecik kau ikut ayahnya.

Nature anak kecik,sepatutnya dunia dia kat rumah,bukan kat dalam kereta,berpanas ke hulu ke hilir.Dunia dia sepatutnya bermain jer,bukan bekerja.Aku pun kalau boleh,anak-anak aku,ke sekolah pun aku tanak hantar sebab nak anak-anak aku bermain sepuas puas hati diorg...sementara diorg masih kanak-kanak.Tapi,yerlah,pendidikan awal tu pun penting jugak,bukan sekadar nak bermain semata-mata.

Aku pun malas nak komen panjang lebar sgt..tak kena lubang idung sendiri,senanglah cakap.Tapi,aku harap,pepandailah Zed selesaikan sendiri masalah bininya tu.Aku harap masalah ni tak berpanjangan..bukan apa,aku risau masa depan budak tu terjejas dek masalah ibubapak dia.

Aku memang simpati dan risau dengan future budak tu.Kalau nak diikutkan,terlintas jugak nak offer diri nak bela budak tu.Tapi...fikir balik.Budak tu bukannya mati mak...dan emaknya bukannya kurang upaya bagai.Sihat walafiat malah lagi bergaya dari aku.Jadi...naper plak nak berkorban untuk seseorg yg malas nak menjaga anak? Nanti tanggungjawab bagi kat org lain...pastu beranak lagi...pastu kau pilih yg baik baik jer utk stay ngan kau.Ewah...banyak cantik...

Tapi...yerlah.Aku takut bende ni pun Zed tokok tambah utk sedapkan cerita jer.Nak bagi org kesian lebih kat dia.Mana tahu kan? Ataupun,Ina bersikap demikian sebab nak lepas marah kat laki dia ke..Sebab,bagi aku,senakal mana pun seorg anak,tak mungkin seorg mak akan berputus asa pada darah daging dia sendiri.Aku penah baca paper,kisah seorg emak yg ada 7 org anak penagih dadah.Tapi,tak pernah jemu dia bawak anaknya berubat.Biar org caci dan hina dia,tak pernah dia sisihkan anak-anak dia.

Tapi..kalau betullah dia berperangai sebegitu...nah amik kata-kata marah aku yg kat atas tu....

Tapi,apapun...berdoa agar mereka semua baik baik saja lebih bagus.Harap-harap cepatlah selesai konflik diorg ni,semoga masa depan anak-anak diorg tak terjejas.Amin...



No comments:

Post a Comment