Sunday 28 December 2014

PRAY FOR PANTAI TIMUR & PRAY FOR QZ8501

Assalamualaikum...

Aku baru sampai dari Terengganu.Meredah jalan 13 jam lamanya.Alhamdulillah selamat sampai ke rumah.

Dalam seminggu ini,remuk redam hati ni bila baca news pasal banjir terutama di Pantai Timur.Alhamdulillah kampung aku tak terjejas tapi kata org,cubit paha kanan..paha kiri pun terasa.

Tambah lagi bila baca kisah sepasang suami isteri yg lemas selepas bot terbalik di Kemaman,mangsa banjir yg terperangkap di Kelantan berhari hari lamanya tanpa bekalan makan minum(bantuan tak sampai disebabkan arus deras)...Allahurabbi,tak dapat aku bayangkan situasi diorg sekarang.Belum lagi nanti bagaimana diorg nak teruskan hidup apabila hampir keseluruhan harta benda hilang...kalau nak disenaraikan satu persatu mmg tak tertulis.Semoga Allah memberi kekuatan kepada mereka semua.Dan semoga Allah menggantikan apa yg hilang dgn sesuatu yg lebih baik.Amin...

Last week,aku bgtau laki aku yg aku nak blk kampung.Dah lama pun tak blk Trg.Masa tu baru start nak banjir.Kebetulan pula laki aku ada kerja kat Kemaman.So plannya...lepas abih kerja kat Kemaman,kami terus ke kampung.

Sepanjang 5 hari kat Kemaman,setiap hari hujan lebat.Masa tu Kelantan,Terengganu dan Pahang dh mulai banjir.Hari Rabu,24hb Dis 2014,kuatkan hati balik juga ke Marang walaupun dh berbelah bahagi juga awalnya sbb dgr cerita keadaan makin teruk di Kemaman.Takut nanti laluan balik kami ke KL tersekat.

On the way ke Marang,dekat Kg Nyior Dungun,air dah melimpah ke atas jalan tapi still boleh lalu.Alhamdulillah,selamat sampai ke kampung.Esoknya dengar cerita laluan tu dah terputus dek banjir.

Lokasi gambar : Kg Nyior, Dungun

Pantai Kelulut,Marang.Ombak besar

Khamis dan Jumaat,cuaca kat Marang baik.Kadang2 cerah keluar matahari.Hari2 ngadap news portal yg update pasal banjir.Luluhnya hati bila baca keadaan mangsa banjir kat Kelantan.Ya Allah,permudahkanlah urusan mereka..

Hari Sabtu 27hb Dis 2014...awal2 laki aku dh cakap,takyah lah tido blk lepas Subuh tapi sbb Fatih nak menyusu time tu..terus terbabas sampai kul 8.30am.Abah aku dh kalut pagi2 suruh bersiap cepat sbb dgr khabar air semakin naik di Dungun dan Temerloh.

Pukul 10am,baru lah nak bertolak balik ke KL.Adik aku yg on the way dari KL hantar whatsapp msg kata jalan kat LPT berhampiran Temerloh dh mula naik air.Tapi diorg still boleh lalu.

Cuaca cerah awal perjalanan

Sampai Dungun,terus ambik laluan masuk ke Al Muktafi Billah Shah terus ke LPT.Awalnya semua lancar siap kami berhenti makan dan solat kat R&R Gambang sampai lah ke Maran.Sangkut lebih sejam hanya utk melepasi Tol Maran.Bila dh hampir kat plaza tol barulah nampak ada satu kereta polis parking kat tepi jalan sambil announce jalan LPT Temerloh dh pun ditutup utk kenderaan ringan.Memang berpusu pusu lah kenderaan kat situ.Elok lepas plaza tol,clear lah kejap jalannya.Kami terpaksa ambik jalan lama sbb highway dh tutup.

Kereta bersusun sebelum masuk ke Tol Maran

Sampailah ke Paya Pulai,jammed lagi.Memula kami ingatkan sebab mmg banyak kereta so laki aku pun dh lapar,kami berhenti makan dekat satu restoran kat situ.Lepas makan,gerak balik...Allahurabbi..rupanya air dh melimpah ke atas jalan.Siap arus deras lagi...mengucap tak berhenti aku time tu.

Kereta dh mula bersusun dan trafik sgt perlahan

Singgah makan kat restoran betul2 kat papan tanda Paya Pulai tanpa sedar kat depan tu air dh mula deras.Syukur masih sempat melalui jalan ini.

Syukur hari tu anak2 tak buat perangai langsung walaupun perjalanan agak panjang.Biasanya diorg bising tanya " bila nak sampai?"

Bayangkan itu air belum naik tinggi lagi...mcmmana lah agaknya mereka2 yg terperangkap dlm air banjir separas 3 tingkat bangunan sekolah...YaAllah,lindungilah mereka.

Alhamdulillah,selamat kami meredah air.Dan terima kasih buat seorg abang yg nampak cam pakai baju askar or RELA aku tak nampak sgt sbb gelap...sebab sanggup berdiri ditengah2 kenderaan yg sibuk,dgn arus deras...menjaga laluan.Hanya Allah mampu membalas..

Dari situ,kami singgah lagi dlm 2 stesen minyak utk solat dan isi petrol.Hampir sampai ke Tol Lanchang,langsung takde nampak mana2 kereta.Risau gak.Laki aku tanya petugas tol,dia kata takde masalah..boleh jer lalu.Lancar perjalanan kami sehinggalah ke KL.Tapi,semasa lalu kat Lanchang ni,laluan dr KL ke pantai timur dah ditutup.

Sampai kat Gombak,bukak radio.DJ announce yg jalan Paya Pulai tadi dh pun ditutup dan mana mana kenderaan ringan kena berpatah balik.YaAllah,urut dada aku sekejap.Syukur YaAllah..Kau permudahkan urusan kami hari ni.Rezeki kami sampai juga ke rumah walaupun memakan masa 2 kali ganda dari biasa.

Tak kisah lah tu...walaupun perjalanan ni sungguh memcabar tapi tak setanding dgn dugaan yg ditanggung oleh mangsa banjir.Tidak setanding cabaran sukarelawan,askar,polis,doktor,jururawat dan mereka2 yg terlibat secara langsung membantu mangsa banjir.Semoga rahmat Allah bersama sama dgn kalian...

Amin...

Terkini...

Belum reda sedih dgn kejadian banjir,sekali lagi kita dikejutkan dgn berita kehilangan pesawat AirAsia dr Indonesia-Singapura.Belum terubat lagi kedukaan kita di rantau ini dgn tragedi kehilangan MH370 dan terhempasnya pesawat MH17, sekali lagi kita berhadapan dgn ujian ini.Walaupun hanya seorg sahaja rakyat Malaysia terlibat tetapi seperti yg aku katakan, cubit paha kanan,paha kiri turut terasa.Doa kami utk penumpang dan anak kapal pesawat terbabit...

#PrayforPantaiTimur
#PrayforQZ8501AirAsia

1. one after another.. ujian diberi ALLAH.. semoga semuanya tabah... memang sedih..

1. Kan kak?semoga Allah menggantikan sesuatu yg lebih baik utk mereka dan kita dpt pengajaran..Amin