Wednesday 27 November 2013

MINTAK DIJAUHKAN DARI MUSIBAH INI

Assalamualaikum....

Nak merepek apa di malam yg sepi Pak Amat jual topi nih?

Aku nak share pengalaman kawan aku baru baru ni kena ragut.Masa tu dia baru keluar bank tapi tak withdraw duit pun sebab org ramai.Husband dia masa tu tgh cari parking.Elok jer dia nak ke kereta..tetiba ada peragut try nak ragut handbag dia.

Tapi,Alhamdulillah...cubaan tak berjaya.Tindakan reflex dia utk rentap balik bag tu buatkan cubaan ragut tu gagal.Dan,dia pun tak dicederakan...cuma tgn kiri dia sakit lepas tu.Syukur Allah lindungi sahabat aku...

(Apasal ayat aku cam pembaca berita?)

Malaysia masih aman?? Kalau dalam keadaan mcm ni memang aku nak bagi penampar jer sapa yg cakap mcm tu but looking at the bright side ( betul ke ayat aku..tak tau tapi nk gak ckp omputih)..kata kata itu doa,jadi mari kita sama sama berdoa Malaysia kembali aman seperti zaman aku kecik kecik dulu.

Suatu masa dulu,kalau ada kes jenayah..memang hot topic lah.Berminggu minggu org akan bincangkan kes mcm tu especially kes bunuh.Sebab...ianya jarang berlaku.Rare bak kata org skang....unik,pelik,ganjil etc.

Sekarang? Tak sempat nak bincang kes bunuh A,esok dah keluar berita kes bunuh B plak....Skang lagi lah,kes tembak saja...dulu dulu mana ada sangat.

Menakutkan....

Dulu,masa aku kecik kecik,payah nak jumpa org nak pasang grill kat rumah.Ada tu ada lah tapi biasanya org ada ada ajer yg pasang.Satu satunya masa yg emak aku kunci pintu rumah adalah masa nak tidur dengan nak keluar.Kut tak,nganga camtu jer takde sapa kisah.

Skang? Rumah yg dah nak menyembah bumi pun kena pecah masuk...

Scary kan?

Rumah aku pernah ada org masuk tapi Alhamdulillah...takde apa apa berlaku.Aku pernah cerita kat sini.Pengalaman mcm ni memang buat org trauma.
 
Aku pun malas nak komplen apa sumer kenapa kes kes jenayah semakin berleluasa skang ni.Nak huraikan satu satu point mau bulan depan baru siap.
 
Lagipun,menjaga keselamatan dan mengelak jenayah adalah sebahagian tanggungjawab kita juga.Kita kena sama-sama alert dan lebih berhati hati.Terutama kaum wanita.
 
Doa minta perlindungan dari Allah juga penting.Bukanlah kata sapa sapa yg ditimpa musibah itu tak berdoa,kadang kadang itu adalah ujian utk kita,tapi kalau boleh,mintak dijauhkan lah,yer dop? Amalkan baca Ayat Qursi sebagai pendinding masa nak keluar rumah or sebelum tidur.Kita ikhtiar dan tawakkal.
 
InsyaAllah,moga kita semua berada dalam lindungan Allah Yang Maha Berkuasa...
 
Amin...

2 comments:

  1. Memang menakutkan kes ragut dan rompak kat malaysia..kita semua kena lah berjaga2 selagi malaysia tak buat hudud...kat umah sy bila balik kampung letak padlock besar 2..pastu siap bukak lampu lg...tv je tak bukak..kuat sgt mkn lektrik tu hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang kena berhati hati sepanjang masa...saya setuju yg pasal hudud tu...
      Kalau yg pasang lampu tu ok lagi,kalau pasang TV,bkn saja mkn letrik,ntt org pun pelik,tuanrumah 24jam tgk TV ker? hehehehe

      Delete