Thursday 20 December 2012

RESULT PERIKSA DAN STRESS

Result PMR dah kuar....
As usual lah..kat suratkhabar dan TV,ada tunjuk bebudak PMR yg lulus cemerlang 8A,9A melonjak lonjak riang gembira sambil menayang slip result.
Tahniah untuk semua yg berjaya dgn cemerlang!!
Yang kurang bernasib baik,its okay...it's not the end of the world pun...SPM ada lagi.
Since anak aku pun belum lagi sekolah,aku tak ambik pusing sgt pun ttg exam exam ni sumer.Bila result keluar pun aku tak tau.Bila dah kecoh kat media barulah...oh,result dah keluar.Aku tau sepupu2 aku dpt result pun melalui FB.
Aku adalah antara generasi terawal yg menduduki PMR.Sblm tu org panggil SRP.Walau apa namanya sekalipun,ianya masih sama.Masih lagi bagi tekanan kepada student2 dan tidak terkecuali mak bapak.
Sejujurnya..aku tidak suka sama sekali sistem peperiksaan ni.Lagipun,sapa yg suka? Hahahaha.Gurau jer,aku tau ramai jer yg suka.Aku telah lalui fasa fasa stress ni bertahun dulu.Baik dari UPSR sampailah dah habis U,stress tu makin bertambah.
Tapi,like it or not,apa lagi mechanism yg kita ada utk menentukan tempat di IPTA ataupun utk mendapatkan kerja?Kita nak jadi org pun kene bersaing dengan jutaan sperma utk mendapatkan tempat dlm sel telur mak kita.Jadi,apalah sgt exam ni semua...
Dulu,aku melalui stress ini sebagai seorang pelajar dan anak.Stress utk jadi yg terbaik di mata mak ayah.Semuanya utk apa? Demi utk makbapak kita supaya mereka jadi terbaik pada kacamata masyarakat.Dan,aku faham apa yg mereka rasa.Aku tak pernah salahkan diorg pun.
Mak ayah aku tidaklah pernah memaksa aku gila gila sgt utk dpt result cemerlang dlm exam.Masa sekolah rendah,memang ya,aku pernah kena pukul sebab dpt no 6 dlm kelas.Darjah 4 jer pun...
Tapi,makin lama,tekanan diorg makin longgar.Aku pergi tuisyen pun sebab aku yg nak pergi,bukan sebab diorg yg paksa aku pergi.
Tapi,bila aku dah makin besar,aku makin faham tekanan yg dilalui oleh mak bapak aku bila tiba time major exam ni.Mak bapak mana yg tak mahu tgk anaknya berjaya kan? Dan,yg paling stress ialah bila time keluar result,maka berdering-deringlah telefon kat rumah tu.Sumernya dari sedara mara yg call nak tanya result.La ni dah advance sket,msg jer kat FB.
Kalau dapat result bagus,okeylah..semangat sket nak menjawab pada sedara mara yg bertanya.Kalau result tak bagus? Walaupun takde yg condemn pun result kita tapi still kita rasa rendah diri,apatah lagi kalau yg bertanya itu pun ada anak yg sebaya kita dan anaknya dapat result lagi bagus.Itu kalau ko dpt yg tak condemn org.Cubalah kena pada yg keluar ayat cenggini.." Owh,dapat 6A jer...Samad dapat 8A.Dah apply dah MRSM,dapatlah kut.Kalau 6A ni payahlah sket,ramai sgt org dpt 8A skang ni.."
Dan,masa masa mcm gini,mana-mana mak bapak yg anaknya dpt result kurang bagus akan keluar ayat
" Oh,dia takdelah membaca buku sgt.Tuisyen pun tak pergi,kira okeylah result dia tu.."
Tak rasa kesian ker?
Aku tak salahkan society kalau mereka bersikap demikian.Memang kita kena akur dlm hidup kita ni,kalau kita tak belajar utk bersaing,maka kita akan ketinggalan.
Kalau kita tak dapat result cemerlang dlm exam,mana hala tuju kita nanti? Nak masuk IPTA result kena gempak.Tak dpt tempat kat IPTA,okey lagi,bersepah IPTS,tapi mampukah kita? Memang betul ada disediakan pinjaman tapi kalau kita diberi pilihan utk kos yg lebih rendah,napa tak ambil peluang tu?
Zaman stress aku sebagai pelajar dah berakhir.Tapi stress aku sebagai parents baru nak bermula.Amani baru jer masuk tadika dah ada yg bertanya.." Amani dapat no berapa? Anak I dulu always dpt no 1.."
Aku mcm...erkkkk..what the.....
Nasib baik tadika Amani takde plak sistem nombor nombor ni.Diorg cuma bagitau markah yg Amani dpt jer dan progress dia.Takde plak inform aku Amani dpt no berapa dlm kelas.
Sekarang aku masih tak dapat rasa urgency utk aku paksa Amani belajar teruk teruk.Tapi,in future aku tak tahu lagi.Kalau ikutkan aku,aku tanak pun hantar dia gi sekolah sbb aku taknak dia lalui stress yg pernah aku lalui.Tapi,bolehkah aku ambil alih tanggungjawab utk bagi pendidikan secara exclusive pada dia? Aku mengaku aku tak boleh.Aku masih kena rely pada sistem pendidikan yg disediakan oleh kerajaan.Dan aku tahu aku tak sebagus guru guru bertauliah dlm ilmu mengajar.Tak semua org mampu jadi guru.
Cara terbaik buat masa skang ialah dengan ignore segala stress yg tak berkenaan.Aku akan cuba guide Amani utk cemerlang tapi akan cuba tidak bagi pressure kpd dia.Kalau boleh,aku nak dia belajar sebab dia sukakannya,bukan sebab dia rasa terpaksa.
Dulu,aku benci subjek Sains sbb terlampau byk fakta yg kena aku hafal.Semuanya sbb nak pass exam.Maybe tu salah aku lah,belajar menghafal fakta semata tapi aku tak faham apa yg aku belajar.Habis jer exam,maka hilanglah semua fakta dlm kepala.
La ni,dah tua,tetiba minat pulak dgn fakta sains.Mula byk membaca tentang sains dan sejarah.Baru skang aku mula faham kenapa jadi begitu atau begini.Baru aku tahu,Sains ialah sesuatu yg menyeronokkan.
Memang seronok rasanya dapat naik pentas terima hadiah atau sijil kecemerlangan,tapi bila usia aku makin meningkat,aku rasa kepuasan itu datang seiring dengan tekanan bila berjaya mengalahkan org lain.Tekanan utk sentiasa berada di puncak.Sebabnya,walau cuma jatuh setakuk sahaja,pedihnya berganda.Compare dgn org lain yg dpt result sederhana,aku tgk diorg enjoy saja sampai akhir.Hujung hujung dpt masuk U jugak,malah ada yg terus sampai ke luar negara.
Perkara yg aku buat sekarang ni ialah utk tidak memberi tekanan pada anak org lain dulu.Kalau ada sedara mara yg amik exam,aku cuma tanya dpt berapa? Pastu,diam ajerlah.Takyah nak bagi komentar lain plak.Kalau excel,ucap tahniah,kalau tak ckp "cuba lagi".Sekurang-kurangnya diorg dah hilang satu stress di antara beratus yg lain.Mulakan sekarang,mulakan dengan satu...
Aku tak boleh salahkan sesiapa.Soal org nak compare result anak kita,aku anggap itu perkara yg tak dpt dielakkan.Bende tu dh mmg terjadi dlm masyarakat sejak bertahun dulu.Terpulang skang bagaimana aku nak handle nanti.Yang penting,aku nak anak-anak aku enjoy dengan alam persekolahan mereka nanti.Itu saja.Dan,memanglah besar harapan aku agar diorg berjaya tapi kalau boleh,aku tanak mereka rasa terbeban utk menjadi yg terbaik.Aku nak mereka jadi terbaik,tapi without stress.
Soalnya sekarang....HOW??


P/S : Ni gara gara pengaruh cerita "3 Idiots"....hehehehehehe

2 comments:

  1. Pedulilah cakap orang lain.....yang penting kita jaga anak2 kita baik2 kan....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu,tapi bila tgk sekeliling rasa kesian pada mak bapak yg anaknya kurang cemerlang dlm exam.Maybe mereka nampak rilek tapi kalo org sekeliling selamba jer mengata,sikit sbyk mesti rasa sedih jugak.Serious,pernah jadi depan mata.Walhal,kita takleh predict masa depan budak tu pon.Ntah ntah lagi berjaya,kan?

      Delete