Tuesday 18 December 2012

NALURI SI IBU

Setiap ibu kat dunia ni ada satu naluri yg org lain tak dapat rasa terhadap anak-anaknya..well,at least,naluri itu timbul lebih cepat dari org lain.
Naluri utk mengetahui ada sesuatu yg tak kena dengan anak-anak.
Org lain tgk mcm normal jer,tapi bagi seorg ibu,dia tahu ada sesuatu yg tak kena.Walaupun,dia tak dapat meneka apa masalahnya tapi dia tahu dia kan menghadapi sesuatu.
Sebab itu,kebanyakkan ibu lebih bersedia...
Macam serius pulak isi penulisan aku nih...
Since dua minggu lepas,kami sekeluarga banyak travel sempena cuti sekolah.Almaklumlah,tahun depan Amani dah nak start masuk darjah 1,tak dapeklah nak sesuka hati pergi bercuti dan memontengkan anak-anak dari sekolah lagi dah,hehehehe.Kantoi...kalau tgk rekod kedatangan Amani kat preschool dia,mmg dapat sijil worst attendance of the year lah pendek kata.
Sebenarnya,yg bercuti tu aku dan anak-anak ajerlah.Laki aku tak..dia kena keje.Kui kui kui...
Memula ikut laki aku kursus kat Temerloh seminggu.Pastu,aku balik Terengganu plak seminggu.Baru jer sampai kat Shah Alam dua hari,kami kat Melaka pulak.Laki aku ada meeting kat sini plak 3 hari.
Masa kat Temerloh,time pack barang,aku terlupa nak bawak termometer dan standby ubat demam utk anak-anak.Sebelum ni,aku wajib bawak bende tu ke mana-mana just in case.Alhamdulillah,anak-anak sihat.
So,masa aku pack barang barang nak ke Melaka,aku still tak teringat lagi nak bawak dua benda tu.
Pastu,aku perhatikan Rafhanah sejak pagi hari Selasa tu dia macam moody.Kebetulan petang tu aku ada check up.Masa bawak dia,dia nampak okey plak.Berlari dan membebel sana-sini mcm biasa.
Ntah napa,hati aku start rasa risau walaupun dia nampak ok.
Aku rasa badan dia,okey...takde sign nak demam ke apa.Balik rumah tu dia tido.Bangun petang jer dia moody tapi nak main jugak.Aku check suhu badan dia,normal.Check satu badan kut kut ada luka ke apa..nampak ok.
Tapi,aku tetap rasa risau.
Malamnya,lepas dinner,kami bertolak ke Melaka.Elok masa laki aku dah angkat barang-barang,aku tergerak hati nak amik termometer dan ubat demam.Sambar cepat cepat,masukkan dalam beg sandang,vroom ke Melaka.Singgah Rembau dulu sekejap.
Sesampainya kat hotel,Rafhanah aktif mcm biasa.Siap main atas troli riang gembira ajer.Kitorg sampai pun dah pukul 10 mlm,so,masuk jer bilik aku terus tukarkan baju dorg jer.Tak mandikan pun sbb sebelum keluar aku dah mandikan siap-siap.Elok nak tido,dlm pukul 12am,aku tgk Rafhanah dah start tido menonggeng..
Not a good sign....
Aku ckp ngan laki aku.."Rafhanah ni tak sihat ni bang..."
Laki aku ckp takde apa-apa lah.Dia kata Rafhanah nampak okay jer.
Malam tu,aku plak tak dapat tido.Sekejap-sekejap aku check suhu badan dia.Normal...
Tapi,dia pun mcm tak lena.Pusing kanan pusing kiri serba tak kena.Aku rasa badan dia...normal.Tak panas ke apa ker.
Dalam pukul 3am,aku terjaga lagi.Rasa badan dia,agak suam..
Terus capai termometer tepi katil.Check suhu..
Sah dia demam!!
Adohai..risau aku.Dahlah sepanjang hari keesokkannya laki aku kena gi meeting.Takkanlah dah sampai sini dia nak ponteng meeting plak.
Nasib baik aku dah standby ubat demam.Bagi dia makan ubat dan tidokan dia balik.
Alhamdulillah,dlm setengah jam,badan dia dah sejuk balik dan dia lena sampai kul 8.30am.Takde nak menggelupur sana sini lagi.
Masa breakfast tadi pun dia okey.Pukul 11.30,barulah suhu badan dia naik balik,tapi takla panas sgt.Bagi dia ubat lagi sekali.Alhamdulillah,dia tido dan bangun dengan ceria.
Hai adik...harapnya tak melaratlah demam yer sayang.Risau gak aku ni...
Tapi sekarang,hati aku dah agak tenang.Harapnya naluri aku tepat...dia tak apa-apa.Aku taklah kata instinct aku ni betul belaka,cuma berharap.
InsyaAllah....

No comments:

Post a Comment