Wednesday 25 July 2012

FIRST DAY PUASA BAGI AMANI

Lately ni rasa malas betul nak hapdate blog (ah,mcm selama ni rajin pun).Puasa,puasa,heh,rasa cam tak logik alasan.Ahaks.
Tapi ni kene catit jugak sbg kenang kenangan di masa hadapan.Memori tuh.Kut2 bila org tanya moment moment bermakna gini,siap boleh bagi tarikh tu.
Anak sulung aku Amani dah start belajar puasa.Sob sob sob,besar dah anak daraku.Cepat tul masa berlalu.Rasa cam baru semalam dakap tubuh kecil dia yg masih merah.Tup tup dah 6 tahun.Oh,rasa cam dah tua (tu sebenarnya yg takut sgt masa beredar ngan cepat,ehehehehe)
Masa 1st day Ramadhan,dia tak puasa.Petang tu kami balik Rembau.Next day tu,aku kejut dia sahur sama sebab nak latih dia puasa.Sampai setengah hari okey lagi.Si hakim duk galak makan nasi la,roti la,biskut lah hapa kat depan dia,dia relax jer.Hmm,kuat iman sungguh anak aku ni,sebijik mcm mak dia..lalalalaa
Kemuncaknya pukul 1,dia dh start gelisah.Yelah,bila dah duk umah asyik ngadap tv,dia rasa cam masa tu berjalan lambat.Aku try pujuk dia n dia okey.Aku suh dia tido,x maunya.Ralit sgt nak main.
Alih alih si hakim mintak susu dan inilah kesudahannya.Amani ni,dia boleh tahan tak makan,tapi dia memang takleh tahan tgk susu.Menggelupurlah jawabnya dan disertai dengan ayat yg mengundang nestapa di hati ibu,"Ibu,kakak along dah lapar sangat dah ni".Gaya tak hengat,cam tak makan seminggu kebulurnya.Akhirnya aku mengalah,kesian pulak nak paksa paksa.Lagipun,ni first trial kan.Kasi can.Elok aku bagi greenlight bukak puasa,terus 5 keping biskut meri ngan sebotol susu settle.Pastu senyum sampai telinga punya seronok.
Pastu,dua hari berikut,aku tak suh dia puasa,tapi aku acah acah lah suh puasa lagi and dia agree.So,sahur semalam,aku kejut dia makan nasi ngan sup ayam panas faveret dia.Kesian tgk dia tersengguk sengguk time makan tapi settle gak sepinggan.Pastu,aku suh dia minum air banyak banyak dan bagi Scott Emulsion sesudu.Ni dia yg request.Aku syak pengaruh iklan nih.Mesti punyalah (oh Scott Emulsion,bolehlah amik kami jadi duta ntt,hehehehe)
Balik dari sekolah,aku tgk dia okey.Cergas cam biasa,aku tanyalah dia puasa tak.Dia cakap dia puasa,tak minum pagi pun kat sekolah dan teacher dia memang tanya siapa yg puasa so diorg tak bagilah morning snack for those yg puasa.
Aku suh dia mandi n tido utk elakkan godaan2 dr adik2nya yg suka sgt selongkar peti sejuk dan tudung saji.Lepas bagi makan kat hakim dan rafhanah,mandikan diorg,aku angkut masuk bilik ketiga tiganya,suh diorg tido.Cantekk,dah lena,aku terus masak siap siap.Bulan pose aku suke masak awal sbb takut bila lewat sgt,aku tak larat.Cam kekanak!!
Amani bangun kul 5.30pm.Memula dia mengadu lapar,tapi aku pujuk sbb mcm rugi sgt nak berbuka time time mcm nih.Dah alang2 kan.Terbaring dia atas tilam depan tv tu layan kartun.Aku sampai sanggup x tgk tv sbb ntt takut dia pegi main.
Pukul 7.15,time aku hidang2 makanan dan siapkan air n kuih,dia dh bertenggek kat meja makan."Ibu masak apa ni,sedapnyee".Tak penah penah dia puji spaghetti aku,lapar punya pasal,bagi kayu pun sedap agaknya.hehehehehe.
Time nak buka,si hakim plak menyibuk2 nak makan sekali.Daddy dia sound,org tak puasa xleh buka sekali,terus lari ke depan sambil nangis.Oloh,siannya,aku panggil dia makan.Terus sengih.Drama kau kan.
Time berbuka,tergambar rasa puas dan ceria kat muka Amani sbb berjaya puasa penuh.Aku?Alhamdulillah,syukur sgt2 berjaya latih dia puasa walaupun hati rasa kesian sgt2.Yelah,kesian memanglah kesian,tapi kalau diikutkan sgt,sampai bila nak latih dia utk tunaikan kewajipan sbg umat islam kan.Takpelah kut esok lusa dia tanak puasa,aku tak mau lah paksa.Ntt dia fobia plak.
Tapi,apapun,aku tetap bersyukur dan bangga dengan Amani.Good job honey.Love you so much!!!

No comments:

Post a Comment