Sunday 26 February 2012

Sape nak jadi pengkritik?

Dalam hidup kita ni,mesti kita pernah kena kritik kan? Maksud aku,bukannya kau malas basuh pinggan lepas makan pastu kena marah ngan mak kau.Tu bukan kritik yer sedara sedari.Tu bebel namanya,dan tandanya mak kau akan bertukar jadi hulk seminit lepas tu.Maksud aku,bila ada org datang dan cakap kelemahan kau,misalnya kau tak pandai masak.
Seperti juga manusia manusia biasa diakhir zaman ni,asyik nak mendengar bisikan syaitonnirrojim,aku bukanlah org yg boleh terima kritikan dengan dada yg terbuka.Ek? Apsal mcm pelik ayat aku nih? Tukar-tukar...ngan hati yg terbuka.Baru betul..Tak kiralah samada ianya berlapik ataupun tidak,aku tetap berangan diva.I was like,"der,apa kritik2?kau ingat aku ni peserta AF ataupun Malaysian Idol?Kalau kau nak sgt jadi pengkritik,pegi jadi pengkritik disana,buat ape kau mengkritik disini?"hehehehe,aku asyik ceduk ayat "Ibu Mertuaku" ajer.Ciri2 mak mentua yg kejam dah mula timbul pada diri aku walaupun anak aku masih kecik.hehehehehe.
Aku tak nafikan,sikap kepala angin tu memang ada kat dlm diri aku.Selalunya,aku akan mengambil tindakan protes secara extreme bila dikritik,misalnya kalau org kritik aku buat keje tak betul,aku akan menghempas pintu ataupun fail atas meja.Tu la punca aku selalu gaduh ngan bos aku dulu.Alah,dia pun satu,suke nau kritik aku,sape suruh..dahlah dia bagi byk keje pastu komplen.Eh?sapa kritik sape nih?hehehehe.
Kendian,pada satu hari,sinar keinsafan telah terbit dlm jiwa aku (bluek ngan ayat sendiri),aku duk kat meja aku diam diam dan memikirkan tindakan aku yg sgt childish.Umur dah nak masuk 30 masa tu,takkan nak main hempas2 fail lagi?Ni sumer salah Razak Mohaideen,aku terpengaruh ngan scene Vaneeda Imran hempas fail atas meja boss dia dlm citer Anak Mami tuh.hehehehhe.
Aku fikir balik,apa kata aku try ubah sket cara aku menangani kritikan.Actually,aku bukanlah tak.amik kritikan sebagai sesuatu yg positif.In fact,bila ada bende tak betul,aku akan ensure bende tu rectified dan amik iktibar len kali jgn buat lagi.Memang keja bertambah baik,tapi cara aku terima kritikan pd peringkat awal tu sgt memalukan.Huduh aih perangai camtu.Budak kecik comey lah camtu,kau tak derrrr.
Jadi sejak ari tu,tiapkali bos aku marah aku,aku tak jawab balik walaupun aku nak sgt baling fail atas muka dia.Aku tarik nafas,angguk,pastu buat cam xder apa yg berlaku.Kalau dulu,tiapkali dia marah,seminggu aku tak bercakap ngan dia.Duk tak sampai sejengkal tp nak komunikasi pakai email jer.Takpun mmg ada batu api yg tolong nyampaikan msg kutukan aku kat dia.hehehehe.gile kejam aku kan? Lama lama aku rasa dia dah makin kurang kacau aku.Berjaya!!!yes,i'm so proud of myself.hahahaha.Hah,jgn saper berani nak kritik cara aku tangani kritikan bos aku.Lempang sedas,mau?hahahahahaha.Tapi,pastu,dia sambung kacau org lain plak.Lantak ko lah.
Kat rumah pun sama,laki aku kritik aku masak tak sedap,aku protes.Tarik muncung sedepa pastu suruh dia kawin lain.Berani mati betul tindakan aku ni.Buatnya dia betul kawin lain,aku gak yg merana.Anak aku pun berani kritik aku.Katanya,aku garang sgt,"Asyik alah,alah (marah)ajer".Pastu aku cubit atau gigit dia.Hahahahahaha.Berani kau kritik mak kau yg garang nih,kang dh kene gigit.hehehehe,gigit manja jer tau.Kang ade plak yg report aku kat Jabatan Kebajikan Masyarakat kata dera anak plak.Cuak nih.
Jadi,aku cuba perbaiki diri.Org kritik,maknanya org peduli.Walaupun,aku selalu kuar ayat"apa kau peduli?" tapi jujurnya,bila xder org kritik,kadang2 aku rasa ada yg tak kena.Misalnya bila laki aku diam ajer makan gulai lemak cair,pastu bila aku tanya "sedap tak?",dia angguk ajer.Aku akan rasa sedih sebab aku nak tahu,apa yg tak kena ngan masakan aku jadi aku boleh baiki in future.Tapi disebabkan dulu aku selalu tarik muka bila kene kritik,dia pun malas ckp apa2.Redha ajer.
Kritikan tu bagus sebenarnya sebab ianya dorongan utk kita menjadi bertambah baik.Bila kita usaha perbaiki diri,maka pujian akan datang sama laju ngan kritikan.Kalau reaksi kita terhadap kritikan tu agresif,defensive,maka org tak akan ckp apa2 lagi,malah mungkin mendorong mereka mengumpat dan mengata kita dibelakang.
Ha,ni lah azam baru tahun 2013.hahahaha,bukan tahun ni? Tahun ni aku masih nak merajuk ngan laki aku.Tahun depan baru aku tak berani.Hahahahaha.Apa sebabnya?Hanya Allah dan aku yang tahu..
Kritiklah ayat kat atas kalau berani..

No comments:

Post a Comment