Wednesday 15 January 2014

PELAJARAN SIVIK..SILA BERATUR

Assalamualaikum...

Hari ni makcik nak citer pasal sivik yer anak anak...

Semalam petang,kejadian berlaku masa aku tunggu Amani blk sekolah.Luar pagar tu ada pakcik jual aiskrim.Ramailah bebudak berkerumun beratur kat pakcik tu nak beli aiskrim.

Aku perati jer dorg ni..kecoh kut.Terhibur gak tgk pakcik tu layan bebudak tu dgn sabar.Senyum jer dia sambil tgn cam lipas kudung ceduk aiskrim.

Anak anak aku pun nak jugak aiskrim tapi sebab ramai sgt budak beratur so aku suruh diorg tunggu dulu.Kitorg duk tepi dulu sementara pakcik tu abih melayan yg lain.


Yang ramai membeli kat situ kebanyakkannya yg naik bas /van sekolah.Jadi,berdikarilah dorg beratur sendiri tunggu turn.Takde org dewasa yg teman melainkan uncle atau aunty van sekolah tunggu kat tepi.

Tetiba,ada sorg makcik ni...tanpa rasa bersalah,tetiba menyelit kat celah budak budak ni dan terus order aiskrim utk anak dia.Pakcik tu nampak serba salah tapi bagi jugaklah kat dia dulu since dia dh menghalang laluan kanak kanak ni.

Panas ati gak aku nengok gelagatnya.Bayangkan muka kanak kanak riang duk menjerit mintak aiskrim tetiba terkulat kulat mendongak pandang dia yg lebih besar menyelit kat tgh tgh.

Mentang mentanglah yg beratur tu budak kecik..suka ati je mencelah masuk mcm tu jer.Kalau taknak tunjuk contoh yg baik kat budak budak tu,at least tunjuklah contoh kat anak sendiri tu.

Aku nak tegur kang,mcm garang plak muka dia.Segarang garang aku...aku berani marah anak aku ajer..org lain tak..kohkohkoh.Kang dia sound aku kang,blk nangis,Amani plak kene pujuk aku.

So,aku tarik tgn Amani,bagi duit,pastu ckp kat dia kuat kuat .."Nah,kakak along ambik duit ni,ckp ngan pakcik nak beli aiskrim.Tapi..BERATUR tau..jgn potong Q..sian org lain dah lama tunggu"

Nilah namanya "marahkan menantu sindir anak".Ada kene mengene ke peribahasa tu?Hah...pelantaklah

Seperti yg dijangka,makcik tu buat reaksi "Ada aku kesah?".Dah dpt aiskrim,bagi kat anak dia terus blah.

Kesian aku tgk budak budak umur 7-8 thn terpinga pinga tgk kerenah org tua mcm tu.Walau diorg budak sekalipun,takleh show respect sket ke?Budak budak tak beratur..biasalah.Nama pun budak.Tanggungjawab kita yg tua bangka ni lah nak ngajar diorg supaya timbangrasa kat org lain sket.Ajar disiplin dan apa apa lah yg patut diajar.

Bukan nak tunjuk baik kata kita ni org beradab sgt..kdg kdg pun jahat juga.Tapi,mana yg simple simple tu praktikkanlah.Ngan budak budak pun main rempuh ajer..pikirlah kalo org lain buat anak kita,camne?Buat plak depan anak,jap gi dia pun buat benda yg sama tanpa rasa bersalah.

Last last kami pun tak beli sbb hari dh nak ujan.Aku ckp jer kat dorg ntt aku belikan kat kedai runcit.Tapi,masa aku gerak,masih ada 3-4 org still beratur.Yelah,budak..apa dia kisah nak ujan ke tidak.Uncle van dah panggil pun dia stay gak kat situ.Pakcik aiskrim still gigih buat cepat cepat sblm ujan lebat turun.

Itu ajelah yg makcik nak bebel ari ni.Makcik ni memang..sound depan tak berani.Hati tisu..jerkah org pandai,sendiri kene jerkah..nangis..Jadi..yg baik tirulah..yg tak baik jgn diikut.Yang tak berani sound pun,itu terpulang.Kalo rasa rasa nk sound tanpa menimbulkan perbalahan..silakan.Kalo end up bergaduh,pun tak guna gak.Dpn budak budak plak tu...

Jadi,makcik chow dulu lah..sekian terima kasih.





















No comments:

Post a Comment