Saturday 25 January 2014

CHEEZYBALL DAN NASI LEMAK

Assalamualaikum...

Haritu kawan aku ada share satu resepi kat FB.Cheezy ball namanya.Mcm senang jer...mcm mudah jer...resepinya simple ajer.

Maka..memandangkan sumer bahan dah sedia ada kat umah ni maka gigihlah aku nak try.Tapi,maklumlah..bakat memasak tak berapa nak ada jadi...rupa cheezyball tu agak kelakar.Bila makan plak..rasanya okeylah.Takdelah ko rasa hampa,kecewa sampai tahap ko nak hempas cheezyball itteww ke lantai.Bolehlah makan cuma takde lah anak anak cakap "Wow!!Sedap nak mampus!"

Lagipun aku mmg selalu masak tak ikut sukatan yg betul.Aku masak "ikut suka ati aku laaa".Jadi,utk mendapat hasil yg memuaskan,sila ikut resepi yaaa...

Ni resepinya:-
Cheezy ball

Bahan-bahan :
350 gram ubi kentang @ 2-3 bj (di rebus dgn sdkt garam & gula secukup rasa)...
250 gram tpg gandum (guna sehingga adunan sebati je)
Serbuk lada aji-sho
250 gram keju cheddar (intan guna chesdale slice je..sekpg d potong dpt 4)
1-2 biji telur
Serbuk roti secukupnya

Cara2:
1. Ubi kentang yg direbus tadi dilenyek sehingga hancur
2. Tabur lada, tpg gandum sehingga sebati
3. Ambil adunan jdkn bebola, leperkn & masukkn keju & bulatkn
4. Golekkn dlm serbuk roti,kemudian dlm telur yg tlh di pukul pula.
5. Golekkn sekali lg dlm serbuk roti sehingga semua bsalut rata
6. Gorengkn dlm minyak yg panas sehingga warna mnjadi keperang2an dgn api yg sederhana sbb serbuk roti cepat hangus nnt..angkat & boleh di mkn bsama sos cili tp mkn camtu pun dh sedap..

P/S: Aku tak tau nak kredit kat sapa resepi ni sbb dah dishare dr yg share dan seterusnya.Tapi ada nama Intan kat resepi tu..jadi kredit to Intan lah....


Adunan cheezyball.Tak semenggah sgt sbb still ada kentang yg blm hancur

Dah siap..


Lepas buat nih..masak nasi lemak utk lunch membawa sampai ke dinner sekali.Hahahaha.Sbb dah dua hari tak ke pasar,lauk yg tinggal cumalah ikan tongkol,jadi sila redho yer wahai suami dan anak anak ngan juadah nasi lemak jer sepanjang hari.

Bekal utk Amani

 Itu sahajalah entry masak memasak saya...sekian terima kasih.











4 comments:

  1. Macam senang pulak masak cheezyball tu...nanti kalau aku tak malas boleh cuba resepi ni.....tapi tak tahu bila masanya aku tak malas tu...hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahahaha..xper..nanti dtglah masa rajin tuh.Dia kene decide tetiba tau...kalo plan ni payah sket nk jalan..

      Delete
  2. umi.. aku buat cheezyball cheese dia pecah r.. huhuhu
    bakpe aw, ke nipis ngat aw..
    rezab la tp seb baik ada gok hok jadi molek...
    heheheh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yeke?aku buat plop tebal terlajok.Rasa gandum tu lagi kuat dari cheese.Dok berapa nok cheezy jawabnya..

      Delete