Wednesday 8 April 2015

HK TRIP :DISNEYLAND

Assalamualaikum...

Lama aku tak menjenguk blog.Terbiar kesepian gitu.
So..aku nk sambung cerita kat HK ajelah.
Sambung dari sini :

Esok pagi pagi lagi dh siap.Semua gigih bangun awal sbb dlm jadual nak gi Disneyland hari ni.Mak budak lah yg excited...budak2 ni bkn tau pun Disneyland tu apa..dh sampai baru tau..hahahahah.

Hah kau..kul 7am lebih semua dh muncul kat lobby...kehkehkeh

Tgk amoi dlm cermin tu...lawa kan? 

Disebabkan bgn awal...bebudak ni tak mau makan sarapan.Nasib baik ada roti dgn butter.Letak dlm tupperware,sementara tunggu urusan check out selesai...makan kat lobby.

Dah settle,ambil teksi dari hotel terus ke LouHu Custom utk balik ke Hong Kong.
Staff hotel tolong tuliskan nama LouHu station tu dlm bahasa mandarin utk dibagi kat taxi driver.

Alamak...berkedutnya jari ai..hahhahhaa.
Aku kesian staff tu kena tulis byk2 so aku snap jer gambar dr bende alah kat atas ni...pastu tunjuk...settle.Alhamdulillah...semua lancar walaupun bila sampai kat sana ada yg dh berpecah pecah...almaklumlah bila masing2 bwk family kan.Tapi kat checkpoint tertentu kami berhenti lah tunggu yg lain lain baru gerak sekali.Bila dh settle urusan imigresen,baru lah bawak haluan masing masing.

Goodbye ShenZhen...what a pleasant experience there..thank you so much.

Dari station LouHu,terus saja ke Mongkok East station yg attached dgn Royal Plaza Hotel melalui laluan Hong Num.

Kami balik ke Royal Plaza Hotel dulu sbb barang kan tinggal kat sana.Bila sampai ke station Mongkok East..tgk2 dh ramai dh ahli rombongan dh sampai.Mana mana yg tak bwk anak kecik tu,diorg naik train jer utk ke Luxe Manor Hotel.Yang ni aku kurang pasti route dia mcmmana sbb kami ambik teksi utk ke hotel tu.Yelah,mana nak seret luggage gedabak lagi,stroller,nak pimpin Rafhanah lagi,nak kejar Fatih lagi..rela lah kami bayar lebih sikit walaupun....huhuhuhu.

Sampai ke hotel Luxe Manor,terus dpt check in walaupun baru pukul 11am.Legaaa woih...aku rasa nak ilang nyawa dh ni berkejaran ngan Fatih.hahahaha...


Mafia Hongkong ni tgh tembak org kat lobby.Sabor jer la budak bertuah ni.Tak kira sapa,semua kena ligan ngan dia.


Terus masuk bilik,laki aku nak siap siap sembahyang jumaat kat Kowloon Mosque.Aku pulak mandikan budak2,siapkan lunch dan siapkan beg utk ke Disneyland.Siap awal awal ntt xderlah menyusahkan org nk tunggu kita lama lama.Walaupun org faham jer kita ada anak kecik tapi kalau boleh usaha apa yg patut utk tak menyusahkan org lain..masa org pun kita kena respect jugak.Eh...apsal aku bg khutbah jumaat kat sini plak ni?

Lepas geng2 lelaki balik dr sembahyang,kitorg cepat2 makan dan berkumpul kat lobby.Pastu gerak jalan kaki jer ke Tsim Sha Tsui station.Dari situ ambik route Tsuan Wen utk ke station Lai King.
Dari station Lai King,tukar platform ambil train ke Sunny Bay station.Dari Sunny Bay station barulah ada train khas ke Disneyland.Ni yg best...train pun bertema Disneyland.Comel...

Tak sempat ambik gambar dlm train.Ni ehsan dr asiatraveltips.com

Kitorg sampai dlm pkl 4pm.Urusan beli tiket tak lama pun sbb tak ramai yg beratur pun.

Biasanya kat taman tema kan takleh bwk masuk makanan kan? So kwn aku yg pernah dtg bagi tips kalau nk bwk jugak,bwk lah biskut atau coklat yg di pek kecik kecik.Letak dlm container.Yelah...ada anak kecik kan,kut lah kan tgh beratur nak naik ride..diorg ngadu lapar plak.

Aku xde container so aku belasah jer buh snickers 3-4 ketul kat celah celah bag doraemon aku.Xde lah org yg jaga pintu tu beria ia nak selongkar beg pun.Janji ko tak bwk nasi bungkus satu tupperware sudah lah.Gittueww...

Yeahhhh...moh kita.

Oppssss...sblm masuk beli tiket...wajib ambik gambar kat pintu gerbang dulu.

Muka aku jer yg ceria...muka anak anak sememeh..apa kes?

Aku sebenarnya bknlah org yg teruja sgt nak gi taman tema.Laki aku tu lagi lah.Mmg match sgt kitorg ni.Tapi dh alang alang sampai HK ni...jom ler pergi.Aku cuma excited nk melihat tempat org jer.Teringat plak conversation aku ngan sorg mamat kat KLIA masa beratur kat kaunter imigresen.
Dia tanya aku nak gi mana,aku ckp nak ke HK.Terus dia tanya.. "Gi Disneyland?"
"Eh tak...ikut husband kerja"
"Eh...tak pergiiii???"
Tanjat bebenor dia aku ckp cenggitu.Pastu dia sambung " Pergi lah kalau sempat...rugi dh sampai sana kalau tak pergi"
Yelah...yelah...saya pergi.Hikhikhik

Jadinya,kami cuma naik satu ride aje kat small world.Yg lain lain tu sekadar jalan jalan tak ketentuan arah.Ambik gambar jer yg excitednya.Sbb fatih mmg dia tak faham apa pun,rafhanah plak bad mood tak peduli pun kitorg bwk dia ke mana.

Cuma aku byk beli souvenier kat sini utk Amani,Hakim dan anak2 buah sket.Nak kata byk beli idoklah...tapi byk masa duk belek2 brg kat situ sbb comel comel brg nya.

Layan gambar aje lah...

Payah betul nk ambik perfect family potrait...sorg menggelupur sorg tarik muka...haish.


Background castle.Pompuan kan...mestilah excited ngan princess

Budak bertuah sorg ni...tak sempat daddy nak keluarkan air dari beg...dr dlm beg tu jugak dia sedut...haish kali kedua.

Depan pintu masuk Small world.Rafhanah masih xde mood

Dia memanjat plak dah...kali ni ada geng pulak.

Antara patung2 yg ada kat dlm Small World.

Anna dan Elsa dr filem Frozen.Kitorg sampai sini dh lewat sgt.Diorg nak balik dah.Masa ni barulah Rafhanah ada mood.Aik....dh malam baru sampai mood dia.Tapi kesian tak sempat amik gambar ngan Anna dan Elsa


Dia ni punyalah menggelupur nak masuk area Frozen ni ingatkan nak jumpa Elsa...rupanya kemaruk ngan Olaf.

Dlm ni ada apa tak tau lah...takat amik gambar masa tgh rehat kat bangku

Parade

Ni tgh tgk lampu kat pokok krismas tgh kelip kelip

Kat dlm ni tak silap aku mmg ada gerai makanan halal tapi aku malas nak cari.Nak pusing pusing dlm tu pun dh penat.Kami singgah jer mana mana gerai utk beli air dan popcorn.Coklat dan biskut habis dikerjakan dek bebudak tu.Kenyang lah diorg sampai malam.

Plan asal dgn ahli rombongan ialah berkumpul balik kat pintu masuk pkl 8.30pm.Jd around kul 7.30pm kami dh gerak hampir ke pintu masuk tu.Tgk tgk ramai org berkumpul kat tgh tgh bulatan taman tu.Eh..apahal lak ni.Pastu laki aku bgtau ada parade show pkl 7.30pm ke kul 8pm ntah...aku lupa plak.

Pelik gak aku...td mcm tak ramai org..sekarang dh jd beribu ribu lemon lak.Kononnya awal sgt plus fatih dh tidur,aku mintak izin laki aku tunggu kat situ,aku nak cari souvenir lagi.Dia kata okey so gua chow ler.Masuk kat area castle tu sbb kat situ ada gerai souvenir yg cantik.Dah puas hati...nak gerak blk ke taman.

Sekali...........
Kami dah kandas kat situ.Manusia bkn main ramai tunggu parade show tu start mmg xleh lalu.Walhal bkn jauh pun tapi mmg tak ada ruang langsung aku nak gerak.Pergi kiri pergi kanan semua tak kena.

Huwaaaaaa....time ni teringat kat laki.Tadi shopping tak ingat dunia...rasakan.Sbb kan dah janji nak berkumpul blk pkl 8.30pm.Matiklah kena marah ngan laki ni...huhuhuhuhu.

Dah xleh buat apa...aku dukung lah Rafhanah sambil layan parade show.Dalam jiwa kacau tu sempat gak ambik gambar.Hehehehe.

Pastu aku gi lah tanya adik jaga kaunter souvenir berdekatan tu parade show tu abih kul baper.Ku sangkakan lama lagi...sekali dia tunjuk mickey mouse..."Shortly after Mickey Mouse mem"
Alahai....lega rasanya.
Tanya plak train last kul baper.Dia kata kul 12am camtu.Oh...lega lagi sekali.Takpelah,at least kitorg dh tau camne nak balik ntt.Cuma aku risau kan laki aku.Kang Fatih bgn...ngamuk kat lautan manusia tu kang,camno.

Elok jer parade show tu habis...tetiba melesap semua org.Eh,magic sungguh.Cepat cepat pergi tempat td.Lega aku nampak laki aku tgh dukung Fatih dan dia masih tidur.Ingatkan nak kena marah,laki aku cool ajer.Dia mmg cool,aku jer yg menggelabah selalunya.Panik sokmo.

Dia tanya kut aku nak tunggu show bunga api.Tapi mengenangkan takut bersesak ngan org ramai plus dh penat sgt...moh ler balik.Esok dh lah pagi pagi nak gi airport dah.

Alhamdulillah...walaupun dh tak jumpa ahli rombongan kat mana mana dah kat Disneyland tu,kami selamat sampai kat hotel.Rupanya mmg semua pun balik sendiri sendiri.Yelah,org ramai plus masing masing bwk family mmg payah ler nak ikut jadual nih.Takpelah...yg penting semua selamat sampai.

So....goodbye Disneyland...kenangan paling terindah..






No comments:

Post a Comment