Saturday 10 January 2015

SHENZHEN TRIP -DAY 2

Assalamualaikum...

Sambung cerita lagi kat Shenzhen -day 2.Suka buat cerita bersiri...

Hari kedua mmg takde apa apa aktiviti lah selain meligan dlm bilik ngan budak berdua ni.

Laki aku awalnya inform aku yg maybe diorg dinner dgn staff kat Shenzhen ni.Siap bwk baju batik lagi.

Masa ni,sorg staff pompuan ada set kan satu group whatsapp utk kitorg -bini bini ku gangster staff supaya arrangekan aktiviti sementara suami2 gi kerja.Takde lain...shopping lettew...hehehehhee.

Memang kat sini syorgaaa la utk shopping kan.Siap travel agent kitorg tu hantar wakil utk bwk sapa sapa yg nk gi shopping tu.

Aku takleh nak cerita kat mana tempat shopping tu sebab aku mmg tak pergi.Uihhh...idok ler teman nak keluar sengsorg tanpa laki dgn membawa dua anak kecik nih.Karang shopping ke mana,diorg ke mana.Aku lagi sanggup memerap kat dlm bilik.

Jadi,diorg pun keluar lah.Ada yg pergi shopping,ada yg pergi Window of the world (yg tak jd pergi semalam).Kak Wan ngan Baby pergi ke sana lah..siap Baby bg aku fridge magnet yg dia beli dr sana.Thank u bebeh...hahahaha.

Aku plak? Layan cerita cina tanpa subtitle..hahhahaha.Okey gak apa...tgk dokumentari.Layan jer sementara dua org tu main.

Siap masak kari ayan ngan telur rebus utk lunch


Tetiba pukul 3pm,laki aku balik.Tanjat boboi...kata ada dinner.Rupanya tak jadi,diorg gantikan ngan lunch.So...happy lah aku.Yeayyyy...leh jenjalan.

Kami ikut jer ketua rombongan.Kami naik train dari station Shaibu menuju ke shopping mall Coco Park.Station train tu mmg dekat ngan hotel.Actually hotel location ni lah yg strategik sebenarnya.Kelilingnya mmg ada byk shopping mall besar dan kedai kedai...kira mcm commercial centre.Ntt kemudian cerita.

Kat sini aku dan Kak Wan tak berapa puas ati...sebabnya...takat nak gi shopping mall,kat KL pun bersepah.Lebih kurang jer pun mcm kat Midvalley ataupun Sunway Pyramid.Biasalah,kedai dlm shopping mall ni,yg ada,butik2 berjenama,siap ada AEON lagi.

Rupanya ketua rombongan bwk ke sini sbb geng2 lelaki nak usha gadget.Murah ke mahal idok ler teman tahu.

Melilau lilau mcm tu ajelah..last2 singgah minum air kat Burger King.Fatih dh ngamuk nak menyusu.Aiya ini budak...duk lah kami kat situ sampailah dia tidur.Dia tidur,kami turun shopping makanan kat AEON.

Rupanya kat sini ada jugak jual makanan dlm tin yg halal.Mcm kari ayam ke etc.So jgn risau yer...Kak Wan ajelah yg beli kat sini.Aku tak lah sbb plan nak gi makan kat kedai semalam nanti.So tinggal nak abihkan stok aje sbb lagi 2 hari dh nak balik pun.Aku beli butter jer nak sapu kat roti nanti dgn coklat.Coklat tu aku beli byk2 utk bekal ke Disneyland...haaa,ntt kendian aku cerita.

Area kat luar Coco Park Mall

Laki aku cuba tiru aksi Pink Panther.Fatih dah lena..


So,dh settle,balik ke hotel.Kami decide nak jalan jalan kat area sekitar hotel jer.Sebenarnya,mmg takyah gi jauh jauh.Kat situ lah tempat shopping yg ideal.Lepas mandi dan solat,terus turun nak gi makan kat restoran semalam.

Masuk jer kat situ..nampak Kak Wan and family.Tak jadi nak masak katanya sbb laki dia dan baby nak try local food.Aku order mee semalam dan laki aku pun order mee yg lain.Lupa plak nak snap gambar.Pun sedap.

Fatih dpt geng kat sini.Aku rasa baby tu cucu owner kedai kut.Sebab dia dtg sambil dukung baby tu dan tegur kami.. " Asalamualaikum..from Malaysia?" Eh,teruja kejap.Mesti ramai org Malaysia dtg makan kat sini.

Berlaku lah insiden kat sini...hehehhee.Si Fatih main ngan baby ni.Lebih kurang sebaya gak diorg ni.Memula dia peluk,cium baby tu.Semua org dlm kedai duk nengok gelagat diorg berdua ni.

Aku dah warning kat laki aku...jgn dibiarkan Fatih tu sgt.Nanti dia tolak baby tu kang...sebab aku mmg tau sgt.Anak aku ni gagah.Tenaga dia kuat.Sekali dia tolak org walaupun guna sebelah tgn pun...mmg boleh tertomoih lah.Dia langgar (yg sebaya dia lah...kut langgar aku xder kesan lah) org pun...mesti tergolek punya.

Dalam diorg duk sibuk melayan keletah dua org ni...tetiba Fatih tolak baby tu.Terus tergolek...adoiiiii....meraung terus.Panik aku takut kang mak bapak dia marah kang....

Hek eleh...kecoh aku kan.Time atuk dia angkat cucu dia...dia senyum jer time kami mintak maaf.Siap angguk2 cakap it's okay.Aku ajelah duk bebel bebel kat laki aku sbb tak dgr warning aku...dasar Joyah sgt..hahahaha.

Tapi kan...mesti seumur idup baby tu dia tak pernah kena buli lagi.Dia melalak sampai lah kami nak balik.Serba salah aku dibuatnya..walaupun diorg tak kisah.Time kami dh bayar tu..dia masih teresak esak...ololololo..cian sgt.Last,laki aku hulur ¥10 kat dia...bg hadiah yer.Sorry,anak acik buat yer...cian dia...biasa si fatih ni.Tapi tau lak dia rasa bersalah.Dia pergi cium tgn baby tu tapi time tu baby taknak dh kawan ngan Fatih..hahahahaha.Comel jer...

Tu lah uncle tu.Yg pakai kopiah tu.Peramah orgnya.Si Fatih ni..memula cium tgn...lepas tu...haippp.Cian baby tu...


Lepas makan...laki aku ajak beli bag pack.Senang katanya nak bwk brg instead of beli bag baju.So rayau lah sekitar tu.

Memang mcm2 brg ada...you name it.Nak brg murah,berjenama semua ada.Baju,kasut,bag,cadar...semua ada.Tapi aku tak berapa ada mood nak shopping sbb mata asyik risaukan dua dua si kecil aku ni.Aku tak tau kenapa si Fatih jadi sgt aktif kat sini.Tempat baru ke or sbb dia baru pandai berlari jd dia nak berlatih jd Usain Bolt...tak tau lah aku.

Merayau..ni semua dekat dgn hotel.Jalan kaki jer..ada mall besar,kedai butik,kedai biasa,kedai runcit...mcm mcm ada

Sini lagi meriah...


Untuk diamkan dia atas stroller..aku belikan pistol mainan .Jangkaan meleset beb....terus dia berlari sambil tembak org kat sepanjang laluan.Adoiii...poning mak.

Si Fatih sibuk menembak sambil lari.Aku jaga dia kat sini sementara laki aku gi beli bag.Nyesal tak ikut.Kat kedai tu byk jual handbag yg murah dan cantik.Sob sob sob.


Tapi sempatlah beli t shirt dan baju utk anak anak.Beli bag dan baju tidur Hello Kitty....alalalaa...sukanya.Jadi lah tu..jimat duit.Esok nk ke Disneyland.Bajet lari kang.

Masa tgh merayau..eh,jumpa waitress kedai makan tadi ngan baby tu.Dia nak balik gamaknya.Aku tak sedar mulanya...dia berdiri sebelah stroller Fatih sambil agah agah Fatih.Bila aku toleh...laaa,terus sembang tapi guna bahasa isyarat lah.Dia ckp cina,aku ckp simple English..walaupun mcm ayam dan itik,tapi kami boleh faham apa yg nak dibualkan.Hahahaa,dapat member...suka sgt.

Memang pengalaman kat sini amat seronok dan menyenangkan.Sepanjang kat sini,aku jumpa org2 yg peramah dan baik aje.Misalnya masa aku naik train,tetiba seorg uncle tua cuit bahu aku.Rupanya dia suruh aku duduk sebab aku dukung Fatih.Beria ia dia suruh aku duduk walaupun dia lah yg patut duduk...terharu mak...huhuhuhuhu.

Dah dpt brg yg dihajati...balik lah ke bilik.Nak kemas brg lagi.Esok pagi pagi pukul 7am nak gerak balik ke HongKong dah...

So sambung later....







6 comments:

  1. assalam dan salam singgah sini dan follow, bestnya jenjalan tempat orang bila lah kak noor nak merasa ni kan

    ReplyDelete
    Replies
    1. W'salam..terima kasih kak noor sudi singgah sini :).InsyaAllah kak..nanti adalah rezekinya..ini pun dpt rezeki tak diduga.Syukur sgt

      Delete
  2. Amboi..mak mak kalo berjalan siap bawak periuk bagai..kelasss..jimattt pon jimat kannn

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haa gitu kan.Sebab kalo nk cari makan sendiri bwk anak kecik...aiyoooo..hehehehe.Tang jimat tu mmg sgt2 jimat.hihihi

      Delete
  3. alahai sian baby tu.blh tahan si fatih ni ye..
    siap masak kari lg tu..
    yang pnting kebersihan kan bila buat sndiri

    ReplyDelete
  4. wah..seronok ye bercuti..

    nice sharing kak :) jemput ke blog nana

    ReplyDelete