Wednesday 7 January 2015

BACK TO SCHOOL

Assalamualaikum...

Cuti sekolah dh hampir ke penghujung.Jgn kata budak...mak budak pun seriau memikirkan bukak sekolah ni...hahhahaa.

Maka akan bermulalah rutin sebagai seorg driver bas sekolah.Kut tak..time cuti,rilek rilek tenang aja buk...

Kena plak tahun ni semua anak anak sesi pagi.Siap menggelupur lah aku pagi pagi nak menyiapkan 3 budak kecik dan satu budak besar a.k.a bapak budak.Kena tune balik jadual.Tahun lepas agak rilek sbb Hakim masih tadika dan Amani sekolah sesi petang.Kelas pun start pukul 8am..pukul 7am baru buat sarapan.Tahun ni kul 5.30am lah jawabnya kena angkat senjata kat dapur.Takpe...utk family jugak.

Tahun ni Rafhanah start pre school setelah 4 tahun siang malam berkepit celah ketiak ibu.Bukan dia saja...aku lagilah gundah gelana memikirkan cepatnya masa berlalu.Dah tadika dah baby manja ni...sob sob sob.

Sekolah dia start awal seminggu dari jadual biasa.Jadi,hari isnin lepas,aku memulakan sesi memujuk dia ke sekolah.

Seperti dijangka,dia buat mcm mcm alasan siap nangis padahal masih kat rumah.Aku ni bkn boleh...walaupun garang tapi hati tisu.Kalah jua ngan airmata pelesu dia tu.Lepas aku cakap..."okay,hari ni hana takyah gi sekolah dulu...esok pergi yer"..terus angkut mainan,main mcm takde apa berlaku.Cepat nau kering airmatamu nak.

Tengah memerah air mata duyung nya


Esoknya...cubaan kedua.Dia buat buat tak larat bangun.Takpelah...hari ni hantar lewat sket.Pukul 9am,kejut dia secara "paksa".Nak siapkan 4 askar...last last kul 10 gak sampai sekolah.Nasib baik teacher kata mmg takde kelas lagi,just nak biasakan budak2 ngan environment sekolah saja dulu.


Time nak tinggalkan,aku plak rasa cam nak nangis.Tambah plak dia buat mata terbelalak tu,tahu sgt aku dia tgh tahan nangis.Cepat2 aku tinggalkan dia time teacher ambik dan pangku atas riba.Hukhukhukhuk....

Time balik,aku tgk riang ria jer.Tanya teacher,dia nangis tak.Teacher kata tak langsung...Alhamdulillah.Gud girl Hana.

Uniform belum ada stok...pakai ajerlah apa yg ada..hihihihi

Hari ni...ponteng lagi sebab aku nak bwk Fatih gi cucuk.Dia tahu jer aku nak gi spital...terus buat drama.Malas nak panjangkan drama time kalut2 pepagi ni...angkut jerlah walaupun dia dh berbaju sekolah.

Sampai kat DEMC pukul 9am tapi parking dah penuh.Sebab tu lah kena dtg awal.Dapat jugaklah parking tapi hujung dunia sana.Nasib baik ada buggy service.

Fatih si hero,macho tak nangis pun time kena cucuk.Merengek jer sikit pastu bebel bebel.Pastu boleh dia sambung main kat bilik doktor tu.Dr Koshy siap tepuk bahu dia.."ko mmg anak jantan" katanya...hahahahha.

Muka macho tahan sakit tapi dlm ati dia mesti rasa nak baling jer music box tu...hahahha


Dah kena cucuk,kasik upah sket.Bwk pergi tempat mainan kat Tesco tu.Kasi happy bebudak ni...kang dh nak bukak sekolah.Eh..mcmkan aku yg nak kena gi sekolah...

Dia main game bowling main campak jer bolanya.Boleh strike plak tu..ishhh ilmu apa ko pakai nak? Tapi yg gambar ni memang strike ke longkang..hahahha


Gitulah....selamat kembali ke sekolah yer anak anak seluruh Malaysia...buat azam, tahun ni nak jadi lebih baik.Bukan takat akademik jer,malah akhlak dan tatasusila.Jgn lawan cikgu,belajar rajin rajin yer....


No comments:

Post a Comment