Monday 14 July 2014

MASAK MASAK RAMADHAN

P/S: Biasa p/s kat bwh...tapi kali ni kat atas.Post ni dikarang last week..lalu aku peramkan dlm draft...jadi agak2 berbau basi sket...hehehehehe

Assalamualaikum...

Kembali bersiaran di minggu kedua Ramadhan.Masak apa ari ni? Hari ni menu aku seafood.Masak ketam sambal dgn udang masak lemak cili api.Hakim yg request masak lemak tu.Kemain,puasa tidak...request cam puasa penuh sebulan.Dia ni mmg kuat betul darah Nogori nya,lauk faveret dia lah tu.Pedas pun takpe,sanggup standby air segelas kat tepi.

Amani plak baru mencuba makan ketam.Sekali try terus dia teruja...eh eh,sedapnya ketam ni ibu.Sebelum ni dia tak pernah nak try makan.Jadi aku beli dua ekor ajerlah.Sekali abih dibedalnya.Tinggallah ibu makan isi kat sepit ajer...huhuhuhuhu.Takpe nak,ibu sanggup berkorban....hihihi.

Yang bertutup tu juadah yg diberi oleh jiran sebelah.Sampai skang belum pulang kan pinggan dia...hahhaahhaa


Tahun ni kononnya berazam nak berbuka dgn menu sederhana.Jadi,hari biasa,aku masak pun biasanya sejenis jer lauk.Laki aku tanak makan nasi,dia nak makan kurma dan buah buahan ajer.Ataupun masak bihun goreng,senang.Takde pergi bazar,takde kuih muih.

Tapi...balik jer Rembau last weekend,saja pergi bazar.Sekali ada satu gerai murtabak tu...mak ai,sodapnya murtabak ayam /daging cheese dia.Enak dimakan begitu saja.Hari pertama adik ipar aku beli 4 keping ajer,sekelip mata licin.Hari kedua dah dirasuk nafsu aku suruh laki aku beli 6 keping ( mkn ramai ramai lah,bkn aku sorg ajer).Walaupun dimarah oleh laki sebab tamak aku tak peduli.Aku nak jugak nak jugak....licin jugak.Takde maknanya besederhana...heh.Pastu aku gemuk..pastu aku bising pakai baju tak muat...

Sebelum puasa aritu,aku sajalah menggatalkan diri buat cheese cake.Kan dh kata,bila jer bahan dh ada,teringin lah nak try buat.Sekali bila nak buat,salah satu bahan ialah serbuk gelatin.Alemak,lupa plak nak beli.Apa nak buat ni? Teringat ada agar agar tali yg ada kat umah.Agak2 boleh ganti tak,kataku pada diri sendiri di malam yg sepi itu.Ah,belasah sajalah ada aku kisah.Bukan aku nak jual pun cheese cake itu maka aku pun cairkan agar agar.Ingat nak buat sikit ajer tapi dah alang alang...aku rendam jer semua pueh ati aku.Dan buat puding milo oreo.

Ni lah hasilnya...amaran: Jgn sapa sapa berani gelakkan rupanya...hahahaha.Sesekali aku mahu riak kerana berjaya membuat kek walaupun hasilnya ke laut...hahahhahaa...Bkn calang calang org yg sanggup post gambar masakan tak jadi utk tatapan umum...kohkohkoh..

Plain sahaje cheese cake ku....

Dah lah potong tak semenggah..si rafhanah plak sepahkan.Redhooo ajerlah

Haaaa...gitulah yer post masakan dari dapur ibu yg garang...bertemu lagi seterusnya kalo ada mood lagi nak membuat kuih....

Selamat berpuasa...




No comments:

Post a Comment