Saturday 31 May 2014

KISAH SI TIPAH - FINALE

Assalamualaikum....

Haaa...takde mukadimah...sambung kisah si Tipah.Cerita dah abih...masuk bab pengajaran plak.

Bukan pengajaran kat org lain tapi kat diri sendiri.Kut ada yg lain terasa,silakan.This is free country...

Memula,kisah si Tipah merungut dan mengungkit bila si abg mintak duit.Nak jadi cerita....duit dia tetap habis juga malah berganda ganda.Dah lah abis,benda tu tak mendatangkan manfaat pun.

Andaikan nilai yg terpaksa Tipah keluarkan tu diniatkan sedekah apatah lagi utk darah daging sendiri,bayangkan nilai pahalanya.Pengajarannya,kalau sudah takdir duit yg kita earn susah payah bekerja berhempas pulas itu bukan milik kita,ia tetap akan terlepas dari genggaman.Dan cuma ada dua cara...satu yg mendatangkan faedah dan pahala dan satu lagi hilang sia sia.Ia tetap bukan milik kita.

Aku taknak mengata bahawa Tipah terima balasan...no no...aku bukan nak judge dia mcm tu.Aku pun faham jugak atas situasi dia tapi satu benda yg kita kena paham sekarang.Rezeki itu milik Allah.DIA berkuasa utk memberi kepada sesiapa sahaja hatta melalui org lain.Walaupun kita yg berusaha mendapatkan rezeki itu,tapi jika sudah tertulis ianya milik org lain,baiklah kita redha.Setidaknya itu dijanjikan ganjaran pahala.Pelaburan kita utk akhirat kelak.

Bila aku fikirkan balik...aku duduk termenung.Memikirkan apakah aku pernah buat bende seperti itu.Bila diimbas kembali...banyak weh.Sebab itu berlaku sesuatu sekitar 2 minggu lepas ( akan aku cerita kemudian) aku rasa betul2 takut.Tapi,entahlah...aku ni manusia yg lemah.Masa diuji rasa ketakutan,saat itu segalanya terlintas diingatan dan mana yg buruk itu aku mahu jauhi.Tapi....bila sudah reda,susah benar nak menepis bisikan syaitan yg melalaikan.

Kadang2 aku pernah juga rasa terpaksa tatkala memberi.Tapi ambil iktibar dari kisah Tipah...rezeki itu tetap milikNYA dan itu adalah hakNYA utk memberi kepada sesiapa sahaja.Dalam proses memberi pun,tidaklah semua org yg menerima dari kita akan mengucapkan terima kasih,malah demanding pula.Itu pun ujian...sabar lah wahai hati.Payah....sgt payah.

Satu lagi...Tipah merungut yg si abang itu cerewet tapi bila sesuatu berlaku kepadanya,dia juga berkelakuan serupa.Mendesak desak,merajuk lantas berputus asa.Jadi,dalam duk mengata org...muhasabah lah diri.Mungkin kita lebih teruk dari itu.

Melihat ke dalam diri sendiri,aku boleh jatuh terduduk.Banyaknya sifat mazmumah yg aku pandang dalam diri org lain rupanya cerminan pada sifat sendiri.Astaghfirullah.....

Kisah si abang pula....
Dulu masa dia banyak berbakti kepada keluarga,Allah limpahkan rezeki kepadanya.Selepas dia jarang menjenguk ibu..kehidupannya tidak sebaik dulu.Aku tak mahu buat spekulasi atas pengaruh bini dia tak balik kampung.Kita tak tahu cerita,entah entah dia sendiri yg dah lupa diri.Bila dah ditimpa kesusahan,ibu yg dilupakan itulah yg tegar mendoakan kesejahteraannya siang dan malam.

Begitu juga pada sang Pencipta.Kelak bila diuji,baliklah kepadaNYA.Jika ibu adalah seorang manusia biasa,robek hatinya sekalipun,bila melihat anak hidup dalam kesusahan...siang malam dia memohon kepada ALLAH agar anaknya dihindari dari musibah...apatah lagi ALLAH yg MAHA PENGAMPUN LAGI MAHA MENGASIHANI....

Aku tak mahu judge kisah kisah manusia ini adalah kerana mereka ditimpa bala.Nauzubillah.Bukan mereka sahaja yg buat kesilapan sebegitu.Kita pun ada...

Ambil pengajaran dan iktibar.Kisah biasa biasa sahaja...tapi kerana biasa itulah yg menjadikan kisah itu tak mustahil berlaku dalam kehidupan kita sendiri.

Bila direnung kisah si Tipah....aku merasa takut juga.Aku juga ada melalui perkara yg sama.Membuat perkara yg serupa...mungkin juga sedang melalui kifarahNya...entahlah...aku tak tahu.

Hanya aku mampu berdoa,semoga aku menjadi manusia yg lebih baik di masa hadapan...InsyaAllah.

Untuk Tipah dan keluarganya...semoga Allah memberikan kehidupan dan rezeki yg baik baik utk mereka...

AMIN....

No comments:

Post a Comment