Saturday 31 May 2014

KISAH SI TIPAH 2

Assalamualaikum....

Baru balik kenduri...errr,sebenarnya,bkn lah attend kenduri pun.Apa aku cakap ni? Okeh,dipendekkan cerita...ni laki akulah ni.Dapat jemputan kahwin pastu kad tinggal kat ofis.Pastu salah tarikh.Kut minggu ni ajer takpe lah jugak...ni dua minggu berturut2 dah aku merayap kat KL dan Sunway Pyramid pakai baju nak gi kenduri.

Lupakan dulu cerita itu...aku nak sambung al kisah si Tipah.

Lepas ajer kejadian si Tipah bising2...marah marah kat abang dia tu,salah sorg abang dia yg lain nasihatkanlah dia supaya istighfar,bersabar dan cuba ikhlaskan hati.Benda sepatutnya dapat pahala...tapi kalo dah marah2 mcm tu,tak pasal pasal jer pahala burn.Kan rugi...

Kata Tipah...bukan dia tak ikhlas...tapi dia bengang sbb abang dia tu byk songeh.Bla bla bla bla....

Nak dijadikan cerita,seminggu lepas tu...keta Tipah tetiba meragam.Bawak pegi bengkel,ingatkan problem kecik.Rupa2nya enjin jahanam terus sampai kena overhaul.Melepeklah kereta itu kat bengkel berminggu minggu.

Selama kereta kat bengkel,Tipah terpaksa ambil teksi.Bayangkan...bila bwk kereta,belanja minyak Tipah RM20 jer seminggu tapi bila kena naik teksi...jadi RM100 seminggu.Dah lah tu,Tipah ni ada bisnes sampingan.Bila dh takde kereta,takleh nak hantar brg kat customer.Tergendala sumer bende.

Itu dah satu hal...kos repair kereta tu mau makan ribu jugak sebab satu enjin sudah kiok.Mana Tipah ada duit selepuk mcm tu?

Nak tak nak Tipah kene mintak tolong ngan abang dia yg lagi satu.Pastu,disebabkan kesusahan yg dia alami sepanjang tempoh takde kereta tu mcm nak kene tunggu teksi malam malam buta lepas kerja,duit byk abis etc,dia mula lah mendesak desak abangnya suh settlekan masalah dia.Stress org tua tu plak.Dah lah dia kene membayor kos repair keta,dipaksa paksa plak settlekan masalah si Tipah ni.Alternatif apa yg dia ada? Nak ambik antar si Tipah gi keje,laluan mereka berbeza.Si Tipah duk plak ngadu ngadu kesusahannya sampai merajuk rajuk.

Berbalik kepada abg yg sakit tadi.Dulu masa dia belum bekeluarga,dia boleh dikatakan berduit.Rezekinya murah sampai boleh menanggung adik adik.Lepas berkahwin,dia jarang2 menjenguk ibu dikampung.Setahun sekali pun payah.Dan,selepas itu...kehidupannya beransur ansur susah sehinggalah ditimpa sakit.

Okeh...sampai situ ajer ceritanya.Apa yg aku nak sampaikan kat sini?

Aku sambung dalam next entry...penat der menaip.Dah la keypad kecik2 nak compare ngan jari gemuk aku ni...terkial kial.

Jadi,sementara tu...cuba2 lah analisis cerita di atas utk mencari pengajaran.Apa kaitannya dgn aku...nanti aku cerita lagi.

To be continue...

Again

No comments:

Post a Comment