Saturday, 28 December 2013

NIAT BAIK DIBALAS BAIK..INSYAALLAH

Assalamualaikum...

Ni akak nak citer sket nih tp hangpa semua jgn plak pikir akak nak riya'ke apa.Dosa tau uolls...

Sorrylah,blm apa apa aku dah merepek....

Gini citernya...

Kat area kaw perumahan aku ni,kontraktor MBSA ni mmg agak rajin sket bersihkan kawasan.Kalau area depan rumah,InsyaAllah...boleh dikatakan selang dua tiga hari mesti licin sampah sarap diorg sapu dan kutip.Maksud aku tu,daun daun kering yg byk berterabur kat depan rumah.

Belah belakang rumah ni,diorg ada bersihkan jugaklah tp tak sekerap yg belah depan.Tak kira lah kan,janji memang aku puas ati lah dgn kerja diorg.Kalo ada rumput liar tetiba tumbuh kat celah celah simen retak kat blkg rumah,abih togel diorg cabut.

Alkisahnya,kat blkg umah aku dlm sehari dua ni aku perati tetiba ada byk lak sampah.Ada tin buruk,daun pokok kering dr jiran blkg umah aku ni,ada kayu kayan ntah mana dtg,ada jugak aku nampak bekas polistrin yg ada air bertakung kat dlmnya.Pastu mcm ada bau yg tak sedap sket.

Bila tgk camtu,baru terperasan mcm dh lama dorg tak dtg bersihkan blkg umah.Lama tu bukanlah smpi tahap berbulan,maybe aku jer yg tak perasan sbb dlm sebulan ni aku byk kat luar kawasan.

Bila dh mcmtu,aku terdetik dlm hati...takpelah,jap lagi aku kutiplah sampah sarap tu segala.Rimas pulak nengoknya.Bekas polistrin tu sbnrnya kat blkg umah jiran tapi takpelah...alang alang tu baik buang sekali.Mana tau nyamuk aedes duk bertelur kat dlm tu,tak pasal kene demam denggi. Takyahlah nak berkira sgt ngan jiran,walau sampah tu kat blkg umah dia sekalipun.Kataku dlm hati...

Masa tu aku tgh basuh pinggan.Aku berkira kira lps settle pinggan,nak startlah operasi.

Tetiba....




Datang lah 2 org pekerja pembersihan MBSA.Terus diangkut segala sampah sarap kat blkg umah aku sampai licin semuanya.Clear semua...

Allahurabbi....terkesima aku kejap.

Jap ek..bukan aku bermaksud yg "eh baiknya aku ni terus dpt balasan yg baik..cash lagi"...bukan camtu ya..errr,susah nak explain sebenarnya.

Memang itu kerja rutin diorg tapi takdelah tiap tiap hari dorg ronda blkg rumah.Kalau ikutkan jadual dorg,maybe aku kene bertahan ngan bau busuk dan pemandangan menyakitkan mata tu dlm sehari dua lagi.

Tapi,ini menyedarkan aku bahawa indahnya aturan Ilahi.Baru sahaja terniat nak tolong jiran sekali buangkan sampah kat belakang rumah dia,terus dtg bantuan yg sememangnya aku harap harapkan.Ikutkan aku,takdelah larat aku nk ngangkut kayu reput yg dh berbau hapak,daun kering yg besar besar,tin karat etc tapi utk mengelakkan nyamuk dan tikus buat sarang nanti,itu yg niat nak bersihkan sendiri.Alhamdulillah..

Susah gak aku nak explain kat sini.Cakap lebih lebih kang nampak poyo plak.Tapi,point di sini ialah..kalau kita berniat nak buat benda baik,InsyaAllah Allah permudahkan urusan kita dgn cara tak disangka sangka.


Aku tak bermaksud tulis cerita ni utk mengatakan bahawasanya aku adalah seorg yg rajin,ikhlas dan baik.Benda mcm ni tak dtg dlm hidup aku hari hari pun.Dan,niat mcm ni bukanlah aku buat secara berkala pun.Aku ni manusia biasa gak yg kengkadang bila dtg angin,masih juga nak memaki org.

Segala yg baik itu datangnya dari Allah..tapi sekurangnya itu bukak mata aku utk mensyukuri nikmat balasan yg Allah bagi utk sekelumit niat ikhlas.

Phewww...mcm jiwang jer...

Gitulah lebih kurang nya.Jadi,buat baik berpada pada..buat jahat jgn sekali.Err...penutup mcm tak baper nak kemas sgt,tapi...gasaklah.Lebih kurg camtu kot...

Sekian..terima kasih.






























1 comment:

  1. Quantum Binary Signals

    Get professional trading signals delivered to your cell phone daily.

    Start following our signals NOW & make up to 270% per day.

    ReplyDelete