Tuesday 16 July 2013

JANGAN MEMBAZIR TAK KIRALAH BULAN PUASA KE TIDAK

Assalamualaikum...
 
Dah lebih seminggu berpuasa..Alhamdulillah.Amani pun cuma dua hari jer tinggal puasa.Yang satu hari tu sebab tak tahan godaan tgk Hakim dan Rafhanah makan nasi lauk telur goreng ajer pun...adohai...
 
Sepanjang Ramadhan ni,Alhamdulillah,tak ada pembaziran berlaku.Lauk yg ada mesti licin punya.Mujur tahun ni ada baby,jadi takde lah aku terlepas ke bazaar.Kalau dah sampai ke bazaar,niat di hati nak beli kuih 1-2 jenis,ianya akan jadi double or triple.Pastu tak abih.
 
Tu yg laki aku selalu bising kat aku.Aku ni bukannya kuat makan pun,nafsu jer lebih.Last-last dia yang habiskan sebab dia tak suka membazir.Kesian dia.
 
Baru-baru ni,dia outstation.Huk,sayu plak hati ni bila berbuka dia takde.Tak pernah dia outstation bulan puasa.Kurang meriah jadinya..sedeyyy.
 
Lagi sedey bila tgk ada lauk pauk yg tak abih sedangkan aku masak potion macam biasa.Takpe,simpan untuk sahur.
 
Bila bangun sahur,tgk lauk masih banyak lagi.Tetiba teringat kat dia....
Teringat yg dia selalu bising bila makanan tak abih.Membazir katanya...
Teringat dia selalu habiskan lauk pauk walaupun dah kenyang...
 
Aku pun...
Gigih meratah sotong masak sambal tu demi teringatkan pesanan laki aku...JGN MEMBAZIR..
hukhukhukhuk...baru aku paham perasaan dia.Asyik lah duk bising aku nih suruh dia diet sebab dah banyak baju dia tak muat....
Tapi tak jugak sedar-sedar tu semua angkara aku...
Masak atau beli makanan banyak-banyak melampaui kemampuan makan...
Last,dia yg perabihkan...
 
Huhuhuhuhhu...
Pengajaran...pengajaran...
Brrrrrppppp....
Sendawa bau sambal sotong...
Alhamdulillah....huhuhuhuhu ( sambung nangis)

3 comments:

  1. Pengajaran pengajaran...
    aku pun sama, kalau sampai kat pasar ramadhan cam semua makanan nak diborong.....huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kan?cam nak sumer bende.Sumer bende nampak best

      Delete
    2. Kan?cam nak sumer bende.Sumer bende nampak best

      Delete