Tuesday 14 May 2013

MY NEW LITTLE ANGEL-CATATAN KELAHIRAN

Assalamualaikum...

Catitan kelahiran baby terbaru...

Lepas jumpa Doktor Jumaat 26th April 2013,dua hari weekend tu aku rasa adalah weekend terpendek dlm idup aku,hehehehehe.Seram sejuk seram sejuk jer aku rasa..hihihihihi...

Tanggal Isnin 29th April 2013....

Pagi-pagi lepas Subuh aku check balik beg yg nak di bawak ke spital takut ada benda tertinggal.Hari tu plak,aku decide Hakim takyah gi sekolah lah sebab nampak dia kurang sihat.Aku perasan satu benda..tiap kali aku bersalin,ada jer anak aku yg kurang sihat.Masa lahirkan Hakim,Amani demam panas,masa lahirkan Rafhanah,Hakim pun demam.Harap-harap tak melarat lah batuk ko nak.

Masa aku mandikan diorg,Hakim muntah kahak.Tak semena mena aku jadi loya.Aku plak muntah.Teruk plak tu,sampai laki aku panik.Dia tanya,aku tak cakap apa,campak gayung atas lantai,suh dia mandikan budak2,aku lari ke sinki,sambung kat situ.

Menyerah diri kat labor room DEMC kul 8.30am.Hari Jumaat tu dah settlekan booking ward,jadi terus jer lah ke labor room,tunggu Doktor check bukaan etc.

Nurse pakaikan tag,aku terus tanya," Jadi ke saya bersalin ari ni?"
Sambil sengih dia jawab " Dah pakai gelang keramat,InsyaAllah..."
Dup dap dup dap.....


Sementara tunggu doktor,nurse buat CTG dulu

"Gelang keramat"

Muka cuak masa buat CTG

Cemas cemas jugak,breakfast mesti mau bedal
.
Sementara tunggu doktor,nurse buatkan CTG dan bawakkan breakfast.Aku dah nak terlelap bila dengar bunyi tapak kaki.Dr Fairuz dah sampai...alemak,lagi cemas,tapi control..hehehehhe.

Doktor Fairuz ni memang bestlah,muka tenang,senyum jer bila aku tanya samada aku dah boleh bersalin. Bukaan dah 3cm katanya.Dia tanya balik samada aku nak induce ataupun nak tunggu lagi.Aku pun dah taknak fikir panjang lagi,baik induce jer.So,dia pecahkan ketuban dan nurse bagi ubat utk buang air.

Dah selesai urusan kat toilet,nurse terus buh drip masukkan ubat.Bermula lah journey utk melahirkan seorg lagi hamba Allah ke dunia ni.Aku tgk jam kat dinding,masa Dr masuk pukul 11 am...alamak,kul baper plak aku nak beranak ni.Jgn lah petang sangat,aku nak rehat..hehehehe.Ngada kan? Bukan apa,ikut experience,aku pernah bersalin petang,tgh hari dan pagi.Beranak pagi2 lah best sbb masa panjang rehat kat ward.

Kejap-kejap nurse masuk bilik,tgk mesin CTG.Contraction tak kuat,tambah dos.Aku tak rasa sakit lagi pun tapi perut ajerlah keras.Sampailah dia tukar shift,aku masih tak sakit.Sampailah zohor,laki aku mintak nak gi masjid jap.Aku no hal,sbb tak rasa sakit lagi.

Pukul 2.30 pm,barulah rasa sakit,tapi masih boleh tahan.Mulut pun tak henti-hentilah zikir apa yg patut mintak ringankan kesakitan.

Pukul 3 pm,dah makin kuat dah sakit.Contraction dah selang 5 minit dan tahan berminit-minit.Peluh dingin dah mencurah curah.Palang katil tu kalau lembut mau dah renyuk aku penyekkan.Tapi,aku rasa,sakit yg ni tak sesakit masa nak bersalinkan yg sebelum-sebelum ni.Alhamdulillah.Tapi,aku mintak injection sbb bukaan aku cuma 6cm.Ikut pengalaman ngan Amani dulu,lps inject,jalan terus bukak dari 5cm ke 10cm dlm masa setengah jam ajer.

Pukul 3.30 pm,aku dh tak tahan sgt sakit.Nurse yg dtg check tu pun dah siapkan apa yg patut,dia dh tahu ler tu aku dh dekat nak bersalin.Tetiba dia masuk tanya " Dah tak tahan sgt ker Puan?" Aku angguk ler.Pastu slow jer dia cakap " Tapi...Dr dah nak masuk OT ni.Ada kes c-sect"

Hah?!! Aiyo,C-sect selalunya baper lama ha? Sempat ke aku tunggu ni?

Pastu dia keluar,tak lama lepas tu tetiba Dr Fairuz masuk ngan sorg lagi nurse.Legaaaaa.....
Senyum jer Doktor.." Ready Mi? Kita settlekan Umi dulu,jap lagi nak masuk OT," kata Dr.

Cerita lepas tu takyah citer detail lah kut..hehehehehe.Setelah dibagi signal oleh Dr dan nurse suh teran,lepas 5-6 kali teran ( aku dah tua gamaknya,dah tak larat nak push sekuat tenaga) tepat kul 4 pm,aku selamat melahirkan sorg bayi lelaki.Alhamdulillah.Takleh nak citer mcmmana lega dan syukurnya bila Dr letak baby atas perut aku sementara dia nak potong tali pusat baby.

Syukur pada-Mu Ya Allah...

Terima kasih Dr Fairuz dan staff yg bertugas di wad bersalin on 29th April 2013.Aku tak sempat tanya nama,tapi aku sgt appreciate dgn layanan mereka sepanjang aku kat situ.

Aku akan continue later review tentang DEMC dlm next entry.Aku dah 4 kali bersalin kat hospital yg sama,ngan Dr yg sama.Sgt cemerlang bagi aku...

Sebelum tu...My NEW little angel....


Ni gambar first sebaik keluar dari perut...still kat labor room nih.
Takde lah gambar first sgt,sbb ada lagi yg fresh dr ketuhar sebenarnya.Hehehehehe...tapi,tu utk simpanan peribadi ajerlah....
 
To be continued...eh,cam citer Korea plak...ahaks




2 comments:

  1. teringat masa bersalin 1st baby dulu pun saya kena induce..sakit nya Nauzubillah..hanya Allah yg tahu, tp bila dah selesai semuanya tengok muka baby mmg tak tau nak kata mcm mane punya happy masa tu..detik dan pengalaman terindah seorang yg bergelar ibu.. =')

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betullah org tua2 kata,beranak ni umpama mkn cili,pedas tapi nak lg.Masa sakit,asyik pikir,tanak dah lps ni.Tp bila dh lahir,terus lain plak perasaannya kan?

      Delete