Thursday 13 June 2013

MASAKAN KEGEMARAN FAMILY

Assalamualaikum...

Hari ni xde modal nak beleber ( "berleter" dlm loghat Terengganu) jadi marilah kita berbicara secara cacamarba sahaja...

Baru-baru ni kat FB ada org share pasal satu artikel dari suratkhabar bertajuk " Muatnaik gambar makanan di media sosial petanda sakit mental"siap ada gambar org tgh pegang DSLR sedang snap gambar makanan.

Reaksi pertama aku ialah gelak berguling guling dulu....

Aku tak baca artikel tu dan aku tak tau dari mana wartawan tu ceduk sumber atau doktor mana yg buat research tu.Maybe,kajian dia tak menggambarkan keseluruhan org yg pernah buat mcm tu.Maybe ada certain behaviour yg obses sgt,sesuai la masuk kategori tu.Bagi aku,bkn makanan ajer,buat apa pun secara keterlaluan,memang mental.Kalau harmless,ok jer bg aku.Tapi,kata sepupu aku, reporter tu salah translate.Whatever lah...tak kisah pun.

Jadi...

Kalau aku upload gambar makanan kat sini...mentalkah aku??? hihihihihihihi

Kata org,air tangan isteri / mak adalah masakan terbaik.Even tak sedap pada tekak org lain,tetap terbaik di tekak family...betul tak?

Aku bukan dlm kategori org yg pakar masak.Even dh berhenti kerja,jadi fulltime housewife,masih tak melayakkan aku jadi chef...huhuhuhuhu.Tapi,aku bertuah sebab laki aku jenis yg tak cerewet makan.Hidanglah apa pun,dia mesti bedal.Sebab dia tak suka membazir.Dan,dia jugak jarang komplen.Bagus...laki mithali sangat...hehehehehehe.

Antara lauk kegemaran dia ( selain dari masak lemak cili api...org Nismilan la katakan) adalah daging dendeng.Ni jugak lauk kegemaran Amani dan mak Amani...eh? Aku lah tu.Jarang laki aku dan anak-anak nak sama taste sebab anak-anak aku tak suka pedas.Laki aku of course lah kan...cili padi pun main kunyah camtu ajer.Tiapkali nk masak,agak pening sbb wajib ada 3 jenis lauk.Satu yg pedas khas utk laki aku,satu kurang pedas dan satu lg,sayur.

Ni memang favourite aku.Sebab ni antara masakan mak aku yg terbaik...err,semua lauk dia pun terbaik.Jadi,disebabkan gemar bebenor,mintaklah resepi.

Tapi,tahulah..bila dah sampai kat tgn aku...resepi aku modified ikut sedap aku lah kan.Tapi,laki aku suka,anak-anak suka..kira okeylah kan?



Memula...kita rentungkan daging ni dulu.Hehehehe...takdelah,pasal kene rendam kicap,tu yg legam tuh.Dulu aku rasa agak renyah nak buat lauk nih.Nak kene rebus dulu,pastu potong,tumbuk,rendam dalam kicap baru goreng.Mcm byk step.Tapi,lepas dua tiga kali buat,simple jer sebenarnya

Proses penyediaan kuahnya.Step sama cam nak buat sambal biasa.Sonang kan?


Kasi besar sket gambar...dah siap utk dihidangkan...magic tak? Dua step ajer...hehehehe
 

 
Antara kegemaran aku lagi ialah homemade mashed potato.Gugel resepi kat internet lah dan buat sendiri.Senang ajer rupanya.Tapi,resepi gravy tu byk jugak aku try tapi tak kick sgt.Sampaila satu hari tu aku gugel dan masuk kat satu blog ni.Tapi aku dh lupa linknya.Kut tak bulih bagi kredit resepi kat dia.Resepi beliau lah yg betul-betul menepati selera aku ( tak semestinya applicable kat org lain yer)




Gravy in the making.Resepi..bawang besar/merah,tomato dicincang.Tumis sampai lembik tak bermaya gitu.Pastu buh sos lada hitam,serbuk lada hitam,air ,tepung jagung utk kasi pekat.Pastu letak button mushroom.Walla...kacau sampai tomato dan bawang tu hancur dan sebati dlm gravy.Dah sudah tu,cam biasalah,nak tambah garam,gula or perasa.Siap..



Mashed potato lagi senang.Biasanya aku rebus sampai lembik.Pastu hancurkan dulu.Pastu aku pakai hand mixer ( ala,pemukul yg nak buat kek tu).Tapi,masa nak pukul tu,make sure tambah susu segar sket.Kut tak abih terbang kentang tu.Slow slow ajer pukul.Aku biasanya pakai periuk yg tinggi masa pukul ni.Kut tak,abih kentang tu ntah ke mana.hihihihihi
 
Dah tu,panaskan butter dlm periuk,masukkan kentang yg dah hancur tadi.Teruskan mengacau kentang tadi sambil tambah susu segar sebanyak mana yg suka.Aku suka tambah byk2 supaya kentang tadi rasa lebih berkrim.Masa ni jugak,tambahlah garam/pepper sket.Renyah sket nak buat,tapi suka punya pasal,sanggup ajer.
 
Tapi,aku jarang masak western ni sbb laki aku prefer nasik.Dia makan jer takde komplen,tapi aku kesian kat dia.Dia ni,asalkan nasik,lauk simple pun takpe.Bila dia puji sedap,aku tanyalah kenapa.Sebab lauk tu simple sgt.Katanya,sebab aku memasak dengan kasih sayang.Tu lah sedap.Katanya lagi,kalo aku masak sambil marah2,lauk special pun jd tak sedap.Oh,gitu...jadi puan puan,jgn lupa masukkan unsur kasih sayang dan keriangan waktu memasak yer.....hihihihihi.
 
 

Lauk gini pun jadilah.Ikan panggang cicah kuah asam dan sayur campur

Air asam..ni pun dah cukup menaikkan selera

Anak-anak aku pun mcm aku gak.Kureng sket sayur.So,kata org,nak bagi diorg suka,buatlah hidangan berkaler sket.Betul teori tuh.Walaupun tak lah byk sgt diorg makan,janji bersentuh jugaklah.
 
 
Yg diratah cuma carrot.Jadilah...
 
 Okey...mcm expert jer kononnya tepek gambar masakan kat atas kan...ececececeh...perasaAN lah sgt.Meh tgk gambar kat bawah ni...

:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:

Tadaaaaa....dada ayam panggang rentung...wakakakakaka.Redha sajalah..Terkulat kulat nak ngabihkan.

 Sekian laporan masakan dari dapur saya...hehehehehehe



No comments:

Post a Comment